måndag 1 maj 2017

Äntligen är det vår, och en spännande sådan också! :-)

Man ska ju inte ropa hej förrän man är över bäcken, men nog sjutton måste väl vintern ha checkat ut nu! Solen strålar och värmer så starkt att påskens snöoväder känns overkligt långt borta. Tänk att få ta semester nu, och återvända till arbetet i oktober - som tidigast :-D Men i brist på den möjligheten får jag försöka utnyttja fritiden på bästa sätt, och göra vad jag kan för att slippa att jobba slut på energin fullständigt. Om det vore mitt eget val skulle det vara lätt.




I år håller jag mitt löfte till mig själv och tar mig ut på tävlingsbanorna igen. Pari är först ut för säsongen, vilket främst beror på att Rackaren behövde ny sadel igen, och den tycks ta evigheter att tillverka. Båda hästarna var i träning tills jag insåg att Rackarens sadel - som han fick ny förra året - inte passar längre :-/ Som grädde på moset är det svårt att hitta någon sadel alls som passar honom. Men det nya tränset passar honom bra, och han är riktigt söt i turkos färg :-)



Pari är riktigt nöjd. Till Rackarens förtret får han mycket mera tid med matte eftersom hans sadel passar bra så att vi kan rida långturer. Han har redan klarat av årets första distansritt. Det blev en mjukstart på två mil på Sämsholmsritten, och den avklarades med stor iver :-) Snart väntar en fyramilare på Billingeritten, och det känns jättespännande! :-) Om allt går bra blir det ytterligare en fyramilare på Laxåritten.







Just nu sitter jag i solen, lyssnar på fågelkvitter och känner mig ganska slö. Jag har haft feber till och från under helgen och magen har varit ond, men jag har med hjälp av lite medikamenter ändå kunnat njuta av Valborgshelgen. Det har blivit många härliga timmar i sadeln med trevligt sällskap :D Om jag hade bäddat ner mig på heltid istället för att unna mig denna livsnjutning skulle jag ha mått dåligt på andra sätt istället.


Gräset är nu klippt för första gången i år, och luften fylldes av sommardoft medan Baloo jagade klipparen tills tungan hängde som en slips :-) Själv satt jag på trätrappan och svettades - fylld av förundran över att något som skulle ha varit fullständigt utmattande för min del, kunde vara så roligt för någon som har björnpäls på sig. Det är nog dags att ta fram klipparen igen och skala fram sommarfrisyren.


Så snart det blivit lite svalare ute ska jag ta mig ut på en liten ridtur igen. Det gäller att samla på sig så mycket livsnjutning det går under helgen. Snart börjar en ny vecka där det inte går att få in ett bladmått mellan allt som står på schemat. Men det förtränger jag just nu...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar