söndag 1 januari 2017

Sån tur att det blev hemskt ruskväder!!

Nyår är en högtid som inte är alla förunnat att få njuta av, men i år blev inte plågan lika stor och utdragen som vanligt :-) Vädret var verkligen hemskt, och eftersom folk ogärna ger sig ut i spöregn och blåst, blev det inte ett oupphörligt smällande i många timmar. Det smälldes några raketer här och där på eftermiddagen trots att det blåste så det tjöt runt husknutarna, men då hade det inte börjat regna än. Folk är bevisligen inte rädda att deras hus ska brinna ner. Vem vet - dom kanske har ruttna hus som dom kan tänka sig att bli av med. Själv rastade jag hästar i tur och ordning i timtal i rejält hård vind på ridbanan, för att inte uppdämd överskottsenergi skulle förstärka några reaktioner på de stundande fyrverkerierna.

Medan kvällens spöregn smattrade mot fönsterrutorna fick vi äta en god middag i lugn och ro. Aldrig tidigare har jag varit så glad över vedervärdigt väder. Hästarna togs in tidigare än vanligt för säkerhets skull. Bonden har nyligen tagit in ny östkraft i huset bredvid hagarna, och vi visste inte om dom uppför sig bättre än galningarna som flyttade.

Vid tolvslaget kunde dock inte ens vädret hindra folk från att elda upp sina matpengar, och smällandet höll på ett tag. Eftersom ledarhästen lider mest av oljudet, och smittar yngligen med sin oro, såg jag till att hålla ledaren så lugn det gick. Rackarhästen stod som vanligt obekymrad men nyfiken och lyssnade mitt i sin box. Fleur likaså. Pari reagerade lite, men var lugnare än förra året då det lät som bombanfall över stallet i flera timmar. 

Så nyåret blev bättre än förra året, och särskilt eftersom brandrisken i stallet inte var stor som den brukar vara. Men raketskjutande bredvid stallet kommer jag inte tolerera en gång till - det är ett som är säkert!! Nu har jag fått tillräckligt nog av att ha dårar som jäklas på andra sidan tomtgränsen.

Jag hoppas att mina läsare har haft ett bra nyår, och önskar alla en God Fortsättning på 2017!! :-)




2 kommentarer:

  1. God fortsättning på det nya året!

    SvaraRadera
  2. Tack Anna och god fortsättning till dig! Du som jag värnar om djuren och jag blir lika arg och ledsen varje år när raketcirkusen sätter igång... Underligt nog, och som tur är, har vår gamla fina schäfertik hittills inte reagerat. Men ömmar så för alla andra djur som plågas av det här!

    SvaraRadera