söndag 27 november 2016

Advent på efterkälken...

Trots att jag väntat så länge på att det skulle bli dags att ta fram adventsljusstakarna och lysa upp lite i det kompakta mörkret, lyckades ändå första adventshelgen komma som en överraskning. Dagarna brukar alltid rulla på ganska fort, men eftersom den senaste tiden varit ganska "bökig" på olika sätt, har det inte funnits tid över till annat än det mest nödvändiga.

Men igår kastade jag mig ivrigt in i garderoben där ljusstakarna förvaras för att äntligen pyssla till det lite i huset. Jag har två vackra favoritljusstakar som brukar pryda fönstren i vardagsrummet, och dom brukar åka fram först. Men den ena slutade fungera innan jag plockade bort den förra gången, och den ville inte vara med i år heller. Samma sak gällde även för den andra i år, och glödlampsbyten samt hoppfullt skruvande på ljusen gjorde ingenting för stakarnas samarbetsvilja. Typiskt!!
Eftersom jag ytterst sällan handlar prydnadssaker, finns det inget överflöd av adventsljusstakar i gömmorna, men enstaka plundrade gamla reservljusstakar gick både att rota fram och få igång. Vilken tur!!

Idag insåg jag plötsligt vid frukostbordet att det var dags att tända första adventsljuset. Hoppsan, dags att rota runt i julpyntskåpet. Det var lättare sagt än gjort, för allt var instuvat med millimeterprecision ända fram till skåpsdörren, i syfte att få ett litet utrymme att svälja ganska många små saker. När jag äntligen nådde botten hade jag bara lyckats hitta den trasiga ljusstaken - en annan favorit som tappat en ljushållare vilken försvunnit, och därmed undgått limtuben. 

Men skam den som ger sig. Det fanns en annan ljusstake undanstuvad i ett annat skåp, och tillsist kunde adventsstämningen infinna sig. Frukosten kunde intagas på traditionsenligt vis, och nästa helg blir smidigare för då är ju prylarna på plats ;-) 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar