fredag 14 oktober 2016

Det här med att ha en inriktning på sin blogg...

Plötsligt efter närmare fyrahundra inlägg, kom jag att fundera på det här med att ha en inriktning på bloggen. Jag har märkt att vissa inlägg jag skriver är riktiga läsarmagneter, medan andra väcker måttligare intresse. Då kan det ju för ett ögonblick kännas frestande att bara skriva om sådant som uppenbarligen är populärt att läsa, även om alla ämnen jag skriver om intresserar just mig.

Det händer med jämna mellanrum att bloggare skriver inlägg om hur en bra blogg ska vara - eller hur man gör för att skapa en blogg som får många läsare. Ett råd dom flesta verkar vara eniga om, är sammanfattningsvis att det ska finnas en "röd tråd" i bloggen. Den ska handla om något specifikt ämne, eller åtminstone inte vara alltför spretig. Men för vem är det bra? Som jag ser det är det bara för läsaren - den läsare som vill känna sig trygg med att alltid få läsa om sitt favoritämne. Detta ämne kan vara mode- & skönhetstips, familjeliv, husdjur, matlagning & recept, politik eller nästan vad som helst. Bara det inte "spretar" mellan olika ämnen.

Men personligen tycker jag att skrivandet blir tråkigt om man ska välja ut ett begränsat ämnesområde. Inte undra på att vissa får slå knut på sig i perioder för att komma på något att skriva om. Det verkar inte helt ovanligt att "bloggtorka" uppstår, och att det får kämpas hårt för att få fart på kreativiteten. Visst man kan väl kombinera sina kläder till olika "outfits" varenda dag, och knäppa en selfie att orda några meningar om. Eller man kan försöka variera ingredienserna vid bakbordet för att komma fram till en tvåhundrafemtionde variant av kladdkaka. Men för mig skulle det kännas lika påtvingat som när man skulle skriva uppsats i skolan.

Om jag skulle rikta in mig på att ha en röd tråd, skulle jag få starta ett antal bloggar, som t ex en vardagsblogg, en "tyckar-blogg" med politik- och samhällsfrågor, en hästblogg, en hundblogg, en trädgårdsblogg osv. Jag ägnar mig ju inte åt någon som helst planering av vad jag ska skriva, utan inläggen bara "kommer" till mig, och skrivs mycket hastigt ner för att ta vara på ordflödet. Men ämnena är blandade, vilket innebär att alla bloggarna skulle bli glest uppdaterade.

Men jag antar att önskan man har att "anpassa" sin blogg efter omvärldens eventuella preferenser står i direkt proportion till hur hett man önskar sig många läsare. Jag skriver ju för att det är ett behov jag har.

Så efter en stunds funderande på saken kör jag på som vanligt, och ämnen som av läsaren uppfattas som ointressanta eller provocerande är det bara att strunta i att läsa ;-) Det är ju faktiskt så att jag är en mycket mångfacetterad person, så hur spretig bloggen än verkar vara, representerar den mig som jag är.


2 kommentarer:

  1. Hej Anna!

    Det är klart att du skall skriva som den person du är. Jag tycker det är roligt att läsa dina inlägg, eftersom de handlar om olika ämnen. Själv är jag ju inte så "mångfacetterad" i min blogg utan håller mig till släktforskning, trädgård och ibland, om jag har lust, kanske jag skriver om någon aktivitet jag bevistat. Tråkigt, ja kanske! Men sådan är jag.

    Kram
    Birgitta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Birgitta!
      Så roligt att du tycker om att läsa min saliga blandning av inlägg :-) Jag tycker inte att man är tråkig för att man håller sig till ett fåtal ämnen, utan det handlar bara om att jag tycker att det blir tråkigt att välja vad jag ska skriva om och hålla mig till det :-) Ämnena som du skriver om är ju inte särskilt "smala", och i släktforskning kommer det ju hela tiden fram nya saker att skriva om. Det gör du väldigt underhållande dessutom! :-)

      Kram
      Anna

      Radera