tisdag 13 september 2016

Nya prioriteringar...

Den senaste tiden har skrivandet fått stå tillbaka till förmån för träning. Det är inte bara det att jag lägger ännu mera tid på hästträning nu när Pari får mera tid, utan jag lägger betydligt mera tid på att träna mig själv. Eftersom jag inte har möjlighet att åka till nåt gym mellan stallskötsel och ridning, försöker jag ta vara på skvättar av tid som uppstår här och där. En stund då och då kan verka lite, men man hinner ett antal repetitioner av en utvald övning. Just nu är det mycket fokus på att muskla upp bålen som alltid varit mindre muskulös än benen. Dessa vill jag inte ha flera muskler på, för då kommer jag själv att likna en häst - dvs en Ardennerhäst ;-) Det som blir mest lidande av att jag tränar mera är skrivandet, men jag ska se hur jag kan skruva på mitt schema så att skrivandet får tillbaka sin plats.

Pari har visat sig vara en häst som tycker om att hålla högt tempo, och dom stärkande skrittpassen håller sådan fart att stackars Kola måste trava ifatt oss med jämna mellanrum. Det är en långbent pojke med driv i sina långa steg, så det är inte lätt att hålla jämna steg med honom ;-) Traven försöker jag hålla långsam så att han får jobba ordentligt istället för att driva iväg, men när han svävar iväg i den långsammaste stegfrekvensen han orkar bära sig i, går det ändå fortare än för dom andra hästarna. Dessutom vill han ofta hålla högre fart än vad jag vill, och ibland blir han frustrerad och kan busa till det för att få ösa på lite. Men han är väldigt duktig, lyhörd och nästan alltid väldigt skötsam, så det gäller bara att hålla kontroll på gasen ;-) Det blir helt enkelt att lägga in lite mera dressyr i träningen, men det kommer av naturliga skäl bli mera sådan när kvällarna blir kolsvarta och terrängen frusen och knölig.

Målsättningen känns iallafall fortfarande lika stark - vi ska ut på tävlingsbanorna nästa säsong, och om denna häst inte har några dolda hälsoproblem så är det bara mig det beror på hur vi lyckas. Men när jag bestämt mig för något så har jag.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar