fredag 23 september 2016

Att utmana sig själv...

Jag är i grund och botten en väldigt orädd person, men har kommit på mig själv med att ha hamnat lite i en "komfortzon" inom ett visst område. I grund och botten tror jag det handlar om att jag blev "försiktig" efter älgkrocken, för jag har inte velat drabbas av flera skador. Jag fick ju trots allt skador som jag får dras med resten av livet. Det tog längre tid än vad jag trott att komma över olyckan, och när jag trodde att jag gjort det någotsånär, så hade jag egentligen inte det. Den har funnits med mig i mitt undermedvetna, och styrt mig utan att jag tänkt på det.

Men nu har olyckan äntligen börjat släppa greppet om mig, och jag blev medveten om det när jag plötsligt insåg att jag har börjat agera alltmera som jag gjorde förr. Jag har plötsligt börjat våga utmana mig själv lite mera, och bit för bit kliva ur den begränsande komfortzonen. Den utökade träningen har bidragit till att börja "återställa" mig till personen jag var förr. Det är lättare att våga mera när man kan lita på sin fysiska förmåga.

För den som aldrig varit i toppform kanske det inte gör så stor skillnad att tappa lite fysisk prestationsförmåga. Men om man varit riktigt stark är det en omställning som påverkar mer än bara kroppen. Men nu känner jag verkligen att jag är på väg tillbaka igen, och det är en underbar upptäckt. Jag vet hur jag i mesta möjliga mån kan undvika att få ont, och jag vet hur jag förebygger det onda. Jag vet också att det inte är någon katastrof att få värk, för den har jag redan lärt mig att leva med utan grämelse.

Nu väntar spännande utmaningar, och för första gången sedan jag kraschade in i den stora grå så vågar jag drömma stora drömmar! :-)


4 kommentarer:

  1. Jag har ännu inte kommit över krocken med ett stort rådjur på E20 för åtta år sedan. Olyckor sätter för det mesta sina spår och man blir försiktigare. Det är roligt att du kommer igen efter älgkrocken. Du hade ändå tur i oturen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det tar mera tid än vad man kan föreställa sig. Men visst hade jag en otrolig tur i oturen. Det kunde ha slutat så mycket värre.

      Radera