torsdag 15 september 2016

Att hoppas eller inte hoppas...?

Ibland hör jag människor säga att dom inte vill hoppas på något, för då kan man bli besviken. Själv brukar jag hoppas när det är någonting jag vill, och ofta går jag ännu längre än så - jag förutsätter att det ska gå bra och tar ut lite glädje i förskott. Men vid enstaka tillfällen kan jag också bli lite återhållsam med förhoppningarna, nämligen om det gäller något som verkligen är väldigt betydelsefullt. I såna lägen vill inte heller jag bli besviken, så jag brukar åtminstone inte förutsätta att saker kommer att bli exakt som jag vill.

Men överlag tycker jag att det är bättre att hoppas och ta ut glädjen i förskott. För om hoppet infrias får man ju glädja sig två gånger. Först när man visualiserar hur det ska gå, och sen blir ju glädjen ännu större när allt går vägen. Trots allt är ju det sämsta som kan hända att man glädjer sig en stund i "onödan". Om man inte hoppas, och saker inte går som man vill får man ju inte glädja sig alls ;-)




2 kommentarer:

  1. Jag håller med dig till fullo för som sagt - det värsta som kan hända är ju att man glatt sig i "onödan" och då fick man ju i alla fall den stunden till livs även om det inte går som planerat :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det handlar ju faktiskt om att ta alla tillfällen som bjuds att få sig lite glädje till livs! :-)

      Radera