tisdag 23 augusti 2016

Nu känns det äntligen hoppfullt igen...

Det här året har jag av olika anledningar inte kommit ut på distansbanorna, och det har känts lite tråkigt. Det har varit olika sorters strul och motgångar som jag valt att inte skriva om som har satt käppar i hjulen. Men skam den som ger sig! Jag har istället investerat i att träna hästarna och mig själv inför nästa års tävlingssäsong, och har tagit hjälp av bra tränare.

Nu har min unge Pari också kommit igång, och det känns verkligen roligt. Jag köpte honom oinriden, och visste bara att han var en fin, trevlig och stor arabhäst - som dessutom hade röntgade knän för säkerhets skull. Som nyinriden var han ganska bekväm av sig och ville hellre mysa än att arbeta. Men nu har han fått ridas och vila om vartannat i perioder vartefter det har känts bra, och vi har tränat ännu mera hos Ella. Utvecklingen känns fantastiskt bra!! Han är pigg, glad och oerhört mentalt stabil, samtidigt som han har fantastiskt härliga gångarter. Det känns inte som att han anstränger sig överhuvudtaget när vi är ute och travar, och även med en långsam stegfrekvens försvinner marken snabbt under hovarna. Snacka om påskjut i steget, och ändå känner man inte alls farten i sadeln. Ikväll skulle vi jogga långsamt och taktfast över dom stora tröskade fälten, men trots att jag satt och räknade takten och verkligen såg till att han fick jobba i långsam takt, fick Kola nästan galoppera bakom för att hinna med. När det går att rida honom i passage som jag kan göra med Fleur, lär det väl gå långsamt ;-)

Trots att hösten närmar sig, och en hel lång vinter ska avverkas innan tävlingssäsongen startar nästa år, känns det så himla roligt nu :-) Nästa år ska det tävlas minsann, och inget strul ska få hindra oss. När Pari gör entré på banorna nästa vår, blir han den fjärde hästen jag startar från början. Om hans utveckling fortsätter som den gör nu kommer han att bli en superhäst, och jag blir nästan euforisk av blotta tanken på att ta honom upp i klasserna! :-) Så nu är det bara att hålla tummarna att allt fortsätter att gå bra. Det här året må ha varit kantat av motgångar, men alltsammans har bara gjort mig ännu beslutsammare att lyckas nå målen nästa år!!


Pari & jag njuter av att kunna röra oss över stora tröskade fält :-)


Pigg och glad arabyngling med lycklig matte på ryggen :-)


Mina kära arabhästar: Lilliman i mitten och Pari till höger :-)



Övningar på ridbanan med Ella :-)



Pari & jag i Yxtaholm :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar