tisdag 2 augusti 2016

Årets plågsammaste skördearbete ;-)

I år verkar det vara ett riktigt bärår i trädgården, och för en gångs skull har bären åtminstone fått mogna ifred utan att fåglarna varit framme och tagit för sig. Kanske har dom tröttnat på att äta halvmogna och ibland ganska sura bär ;-) Krusbären verkar inte vara av intresse, för det var bara ett enda bär som någon liten näbb pickat i sig hälften av.

Jag tycker att krusbär är jättegoda att äta såväl direkt från busken, som i kräm och pajer. Det jag möjligen skulle önska mig är att buskarna vore lite snällare mot händerna. Att plocka bären är ungefär lika trevligt som att rota runt i ett törnesnår. Visst, jag kunde väl ha gått in och letat fram ett par skinnhandskar ur lådan med vinterns handskar, halsdukar och mössor, men när jag väl kommit igång med plockandet tog latheten överhanden, och lät mina händer bli stuckna av hårda och avvisande taggar ett antal gånger ;-) Men men, nu har jag plockat klart i den ena busken :-)

Det jag snabbt kunde konstatera var att det satt lurviga pälsstrån på en del av bären. Det finns ju bara en här på gården som har sådan päls, så det var lätt att räkna ut vem som var skyldig till dessa bärs oväntade behåring. Bildbevis finns för den som är observant ;) Frågan är bara varför Bulle Byracka har strukit sig så närgånget mot busken... Han brukar ju tyvärr bevattna växtligheten genom att lyfta på benet här och där... Det är väl kanske bäst att avstå de lågt hängande bären ;-)





Så tillsist orsaken till dom håriga bären, "Pissenisse" alias Bulle Byracka himself, vilande mellan bevattningstillfällena... ;-)


Men den som är söt blir förstås alltid förlåten ;-)







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar