söndag 31 juli 2016

Vad är det egentligen man vill åstadkomma med Pridefestivalen?

Kalla mig gammalmodig den som vill, men jag råkar vara ett av dessa fossil som anser att sexualiteten och dess utövande är en privat angelägenhet. Ja må med detta inlägg svära i en av PK-folkets alla väl beskyddade kyrkor, men som mina läsare vid det här laget säkert har förstått så äter jag inte alla budskap som serveras på bordet.

Jag lägger inga värderingar i vilken läggning folk har - så länge dom inte är pedofiler och nekrofiler - men jag har samtidigt inte lyckats förstå varför man måste göra en så stor affär av all sexualitet som inte är hetero, och då framför allt homosexualitet. Visst har jag förstått att inte alla möts av mänsklig respekt, och det tycker jag är både sorgligt och beklagligt. Men samtidigt måste man ju ändå fråga sig om allt som görs för att skapa respekt leder till sådan, eller om vissa saker som görs rentav är kontraproduktiva.


Jag har aldrig förstått hur man skapar respekt genom ett spektakel. Jag känner och umgås med homosexuella, och dom lever sina liv och smälter in i vardagen och folklivet som vem som helst som är heterosexuell. Jag har sett hur äcklande och perverst folk kan bära sig åt på pridefestivalen när jag en gång åkte till Stockholm utan att veta att den pågick (hur man nu kan missa det), och undrar vad man vill åstadkomma egentligen.


Vill man säga att alla som inte är heterosexuella egentligen vill gå omkring i porrutstyrsel om dagarna, och gärna kryper runt i hundkoppel på gatorna - kanske lekande med eller smakande på en dildo i offentlighetens ljus?

Vill man få det att framstå som att just utagerande sex i olika ofta smaklösa och illasittande utspökade varianter av beklädnader - och helst inför publik - är prio ett i livet för alla som inte är hetero?

Vill man skapa förståelse för hur viktigt det är för barn att se vuxna leka porrshow "light" på gatorna, medan man passar på att använda sig av ett språkbruk som sällan används vid middagsbord, i lekparker eller på arbetsplatser?

Personligen ser jag inte behovet av att spöka ut sig och spela apa på gator och torg, oavsett hur man är lagd - åtminstone inte om det är respekt man är ute efter att få.




6 kommentarer:

  1. Ja du, jag kan bara hålla med dig, och att det du säger delas förmodligen av väldigt många, plus mig själv också!

    SvaraRadera
  2. Den dagen då homosexuella inte längre mördas, könsstympas eller torteras, den dagen behöver vi inte längre pride!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mitt inlägg handlar inte om att avskaffa Pridefestivalen, utan jag funderar snarare kring själva uttryckssättet som vissa deltagare i festivalen visar upp. Oavsett om man tycker om detta faktum eller inte så kan vissa betéenden orsaka motsatta reaktioner mot det goda man vill åstadkomma. Man kan med sitt uppförande förstöra för andra istället för att göra nytta. För dom flesta är festivalen ett sätt att stå upp för människors lika värde, men för en klick är den ett tillfälle att få visa upp sig och uppföra sig på ett sätt som i det offentliga vardagliga livet inte är accepterat oavsett vem som uppför sig på det viset. Såvida man t ex inte arbetar på en porrklubb kan man inte komma krypande in på jobbet näst intill naken med ett hundkoppel om halsen, medan man leker med och smakar på en könsattrapp. Så det är det kontraproduktiva inslaget i festivalen som inlägget handlar om.

      Radera
    2. ja i såna fall så får det nog ske på annat sätt än att bli vänster "horor" för att få bidrag till eländet som mest retat än gett dem "förståelse" , och att skämma ut sig för vanliga "hemma" folk för dem som visar där är långt ifrån ett tvärsnitt av HBTQ rärelsen eller hur?

      Radera
  3. det kan man undra då man inte vill vara heeeelt queeer eller vad det heter å vara pedo polare fast många fikusar är det , tex fd ordf i gbg som dömdes för just detta att pippa nindreåriga pojkar i varbergs tingsrätt , snacka om svin först lura ditt dem i skenet av "samtal" för dem som stöd och samtal , sen förgripa sig på dem istället . i övrigt liknar det mest en vänster rörelse efter diverse bidrags beroende "streamat" rörelsen

    SvaraRadera