lördag 16 juli 2016

På nattlig slottsvandring...

Jag har alltid varit barnsligt förtjust i allt som har med spöken och spökerier att göra, och i hopp om att få uppleva lite kusligheter gav vi oss iväg för att gå på nattvandring i Vadstena Slott. Jag har aldrig varit inne i det slottet, och visste inte vad man kan vänta sig, men någon liten gastkramande spökhistoria hade jag förhoppningar om att bli bjuden på. Helst ackompanjerad av mystiska ljud såsom knarrande steg på gamla golvplankor, och klagande suckar längs svagt upplysta väggar - som ekon från en svunnen tid. En plötslig kyla som får nackhåren att resa sig skulle göra upplevelsen komplett.

Vandringen blev inte särskilt kuslig, men väldigt trevlig ändå :-) Vi togs emot utanför slottet av en vakt som hälsade oss väkomna, och lärde oss hur man hälsar på Kungligheter. Därefter blev vi ledsagade in i slottet och mottagna av först Gustav Vasa, och därefter av hans egensinniga favoritdotter Cecilia. Kungligheterna berättade på ett mycket humoristiskt vis om sig själva, slottets historia, hur festerna gick till på 1500-talet, mode, matvanor och en skandalös händelse som ägt rum på slottet och blivit vida känd. Slutligen blev vi ledsagade av vakten till det ena kanontornet, där den ovårdade chefen berättade om sitt jobb och sina synnerligen ovanliga löneförmåner, samt anordnade en övning i hur man skjuter med en kanon.

Skådespelarna var riktigt underhållande i sina roller, och involverade publiken i händelseförloppet. Jag vill inte avslöja precis allt om vad som ägde rum, men några bilder delar jag med mig av :-)

















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar