tisdag 26 juli 2016

Den eviga längtan efter äventyr...

Då och då tränger den genom alla kontrollerade tankar och känslor - den tuktade vetskapen om hur illa jag egentligen passar för ett svenssonliv. Den finns alltid med mig i bakhuvudet - hyfsat väl förträngd bakom medvetandet om livets alla måsten - och ibland smiter den fram, min eviga längtan efter äventyr långt bortom det vardagliga livet. 

Ikväll har jag suttit vid en sjö och tittat på solnedgången, medan jag lyssnat på musik och drömt mig bort. Den här gången var det Crosby, Stills and Nash som med sin låt Southern Cross fick mig att drömma om månader till havs på en stor segelbåt. Tänk att få packa de få saker som behövs för ett liv i värmen, och ge sig av. Jag vill se solen gå ner över havshorisonten, och känna ljumma vindar rufsa om mitt hår. Jag vill stanna på exotiska platser där nätterna fylls av livsglädje och rytmerna av medryckande musik. Dansa barfota på mjuka stränder under natthimlens alla stjärnor, virvla runt och känna livet fylla kropp och själ. Somna när jag är trött och vakna till nya soldränkta dagar i berusande frihet. Varför måste drömmar bara vara drömmar?

Det blev många låtar ikväll, men efter bilderna på sjön har jag lagt länken till Southern Cross. Vem vet - kanske kommer den att locka även dig att drömma lite om du lyssnar på den? :-)







https://youtu.be/Bw9gLjEGJrw

4 kommentarer:

  1. Underbart hänförande skrivet, du får verkligen frihetstörsten att växa sig ännu starkare! :-) Tänk vilken dröm det vore att leva på rn segelbåt och inte behöva äga varkem skor eller jackor någonsin mer! Kanske blir det verklighet en dag, för INGENTING är ju omöjligt... ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar så mycket Jerry! :-) Ja man kan ju alltid hoppas att någon av alla dessa frihetstörstande drömmar blir verklighet någon gång :D

      Radera
  2. Ursäkta att jag stavat som en kratta ;-) Jag är övertygad om att den så välbehövliga friheten väntar strax bortom horisonten.... :-)
    Sången var mycket vacker och stämningsfull och jag förstår att din längtan efter öppet hav och fria vidder späddes på ännu mera efter att du lyssnat på den...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, så illa ställt är det absolut inte med stavningen! :-) Just den här sången har jag tyckt väldigt mycket om i många år, och känslan när jag hör den är alltid densamma :-)

      Radera