onsdag 8 juni 2016

Utmaningens sista dag! Målgång!!

När #Blogg100 startade tyckte jag att hundra dagar på raken av bloggande kändes som en väldigt lång tid. Det var väl inte främst så att jag oroade mig för skrivtorka, utan det ska ju också vara lösbart att skriva varje dag. Det kan ju trots allt saknas både tid, praktiska förutsättningar, ork och även lust.

Förra gången jag var med i bloggutmaningen brottades jag med diverse tvivel och sinande skrivlust, och det mindes jag förstås när jag valde att delta även denna gång. Prestationskravet som sådant hade först en så negativ påverkan på skrivlusten, att jag starkt funderade på att hoppa av. Dessutom var det så att det fanns andra deltagare som genom sitt öppna ogillande av vissa saker jag skrev, fick mig att känna motvilja mot deltagandet. När man som jag vägrar att censurera sitt skrivande, och man inte har för avsikt att knöla in sig i godkända ramar och normer, kändes det smått och hämmande att delta i något som först nästan kändes som ett "finkulturellt" evenemang för alla som skriver om "godkända" ämnen. Men jag tog mig igenom låsningar och motvilja, och gick till sist i mål.

Nu är sista dagen av denna utmaning här, och jag har med detta inlägg gått i mål!!! :-) Det har överlag fungerat bra, förutom ett par riktigt kännbara svackor som krävde ett stort mått av självdisciplin att ta sig över. Men med hjälp av uppmuntrande läsares stöttning gjorde jag det! :-) Det känns faktiskt som att det trots svackorna gick lättare den här gången. Dels hade jag vid starten mera rutin på att skriva regelbundet, även om det inte var varje enskild dag. Dels var jag sedan föregående gång klar med funderingarna på vad andra accepterar att jag skriver. Om jag nu ändå inte tänker anpassa mitt skrivande efter andras tycke och smak, är det onödigt att fundera på hur texterna ska tas emot.

Hursomhelst har jag bestämt mig för att fortsätta med bloggandet. Idag bjuder jag min lilla läsarskara på blommor från gården som tack för att ni finns där ute, och läser det jag skriver om allt möjligt mellan himmel och jord!! <3






4 kommentarer:

  1. Grattis, Anna! Roligt att du höll ut för jag läser gärna dina inlägg och hoppas verkligen att du fortsätter. Härligt med människor som skriver och säger vad de tycker, även om jag kan förstå att det kan kännas obehagligt ibland när du blir otrevligt bemött. Någon, som jag inte kommer ihåg namnet på just nu, lär ha sagt ungefär att "Jag respekterar dina åsikter även om jag inte alltid håller med dig".

    Birgitta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Birgitta för gratulationen och för att du läser mina inlägg! :D

      Radera
  2. Starkt jobbat! :-) Jag kan förstå att det inte är helt lätt att finna inspiration och motivation nog till ett inlägg om dagen i 100 dagar, i synnerhet inte med en sådan inlevelse och glöd som du uppvisar! :-) Det är mycket glädjande att du bestämt dig för att fortsätta med bloggandet då du har så mycket tänkvärt och värdefullt att dela med dig av!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Jerry! :-) Att få uppskattning av sina läsare ger mycket inspiration till skrivandet :-)

      Radera