tisdag 14 juni 2016

Ta vara på dom goda ögonblicken i livet...

Livsnjutning handlar om att ta vara på de tillfällen som bjuds - när de bjuds - att njuta av livet. Stunderna kanske inte alltid är så långa, men det gäller att fånga ögonblicket :-) Just nu sitter jag på trätrappan bakom huset och lyssnar på Steve Earles "The Mountain" i månens sken. Jag har en mycket god vän med synnerligen god musiksmak, och brukar få låtar skickade till mig att lyssna på. Musik är fantastisk, för den kan förstärka ett bra ögonblick, och göra det ännu bättre :-) För att lyxa till det lite extra är jag dekadent nog att läppja på ett glas kallt pärlande vitvin. Jag dricker så sällan, att det kan jag gott unna mig ;-) Sköna junikvällar finns det inte många av om året heller för den delen ;-)

Jag har ägnat hela kvällen åt att motionera hästar, och känner mig sådär behagligt trött i hela kroppen. Fleur var sist i turordningen, och var förstås i egenskap av duracellkanin den som gjorde mig svettigast ;-) Men det finns ingen trötthet som är behagligare än den man känner efter många timmars fysiskt arbete :-)

Nu är det mer än dags att sova, och ikväll bjuder jag på ett par bilder varav den ena är en repris av renaste livsnjutning när den är som bäst. Dom togs i helgen när vi var och red längs Vättern, och då jag tog bilderna kände jag mig lika behaglig till mods som jag gör nu. Jag skickar också med länken till låten jag lyssnar på. Den finns under bilderna. Vem vet - kanske även du tycker om den? :-)



https://youtu.be/NVcnLm-6hRE


8 kommentarer:

  1. Du har så rätt i att det gäller att njuta till fullo av de stunder som bjuds, och inte förtjänar man att kalla sig själv dekadent om det råkar ske med ett glas kallt och vitt i handen då och då ;-) Musik är något väldigt värdefullt i min värld då den kan förmedla många olika känslor och budskap, inte sällan olika beroende på vem som lyssnar. Det var glädjande att gårdagskvällens livsnjutning kunde blev ännu lite bättre med lite väl vald musik :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då ska jag inte kalla mig för dekadent ;-) Men oavsett om jag är det eller inte så är musik verkligen något riktigt värdefullt :-)

      Radera
  2. Ljuvliga bilder! Och bra skrivet - som vanligt. Precis som du, är jag en sann musiknjutare. Mer och mer lyssnar jag,kanske som nån nån slags lindring för "döds - och åldersångest", på 60 -talsmusik, och då bara flödar minnena från ungdomens tid fram...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ann! Jo jag är verkligen en musiknjutare :-) Ibland kan jag tycka att musik är lite som en tidsmaskin, för när jag hör en låt som hör ihop med något gammalt minne känns det nästan som att förflyttas tillbaka i tiden för en kort stund :-)

      Radera
  3. Ljuvligt vackra bilder och som vanligt bra skrivet Anna! För mig betyder också musik så mycket. Numera klyssnar jag mer och mer, igen, på 60 -talsmusik. Kanske som nån slags terapi mot nåt som liknar "döds -och åldrandeångest". Det hjälper faktiskt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ann! :-) Ja det finns ju musik för alla sinnesstämningar, så musik är också väldigt bra som terapi när man behöver lätta upp sitt sinne :-)

      Radera
  4. Hejsan!
    Du har blivit nominerad till årets mindre blogg 2016. Den 16juni kl 12.00 startar omröstningen på http://daysbyjohanna.blogspot.se.
    För att underlätta kommer din länk följas av en siffra. Skriv med den siffran när du ber dina läsare rösta så hittar de dig lättare bland alla som är nominerade.
    Man kommer kunna rösta 1 gång per dag!
    Jag önskar dig stor lycka till i tävlingen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh tack Johanna! :-) Så roligt det ska bli! :-)

      Radera