onsdag 8 juni 2016

Jag har upptäckt något oväntat roligt!

Visst är det kul att bli positivt överraskad, och särskilt av enkla saker. Jag har alltid tyckt väldigt mycket om att fotografera, och så länge det var pappersfotografier som gällde satte jag nogsamt in dom flesta bilderna i fotoalbum.
På den tiden hade jag även en riktigt bra systemkamera som tog skarpa och fina bilder. Numera blir det inga album gjorda, och på ett sätt tycker jag att det är lite synd. Det är ändå ganska trevligt att i lugn och ro sätta sig och bläddra bland gamla bilder, för man blir påmind om allt roligt och trevligt man har gjort.

Det som har överraskat mig den allra senaste tiden av livet, är hur roligt jag tycker det är att se andras bilder. Visst har jag väl i åratal sett andras bilder på Facebook, så det är inte något nytt fenomen för mig. Det är väl snarare så att instagram har öppnat en helt ny värld, för man måste ju inte vara vän med alla för att se deras bilder - såvida det inte är privata konton förstås. Dessutom kan man välja vad för sorts bilder man vill se.

Plötsligt tittar jag nästan lite girigt på bilder från när och fjärran ur människors vardagliga liv. Jag ser djurägare och deras hästar, hundar och katter - njutande av varandras sällskap, ridande, lekande och kelande. Det går så lätt att känna igen sig i så många bilder av människor och deras fyrfota vänner. Vänskapen, glädjen och gemenskapen som under ett ögonblick förevigades, följer med hela vägen genom cyberspace och dyker upp på min skärm eller display. Särskilt hästar får en väldigt speciell blick i ögonen när dom ser på sin människa och känner närhet och trivsel.

All denna igenkänning inramas av miljöer på platser jag aldrig har sett, och någon gång på platser som jag faktiskt har sett. Det bjuds på en massa glimtar ur människors liv, och dessa skulle jag aldrig fått se om det inte vore för alla som delar med sig av sina bilder.

Andra bilder som jag faktiskt kan hänföras av, är naturbilder tagna på platser så vackra att jag avundas alla som fått uppleva stunden då dom befann sig där och tog kortet. Det är bilder på storslagen natur, fantastiska soluppgångar och solnedgångar, hav och sjöar, strandremsor, bebyggelse, växtlighet, och en massa andra saker som får mig att längta bort till främmande platser - så vackra att det nästan gör ont i ögonen av att se dom. 

Idag bjuder jag på en havsbild tagen i Skåne :-)










2 kommentarer:

  1. Att kunna upptäcka ett nytt sätt att finna nöje och underhållning i vardagen är minsann inte illa och inte så värst vanligt förekommande heller för den delen :-) Tycker själv det är mycket trevligt att finna inspiration bland alla fina bilder som florerar och en bild säger som bekant ofta mer än tusen ord...även om några få skribenter, som du, har förmågan att måla upp lika klara bilder med sina skrivelser som vilken fotobloggare som helst :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Jerry! :D Jag försöker beskriva saker så gott det går :-)

      Radera