söndag 19 juni 2016

En rolig och nyttig dag med ynglingen :-)

Igår åkte jag och Pari iväg på kurs i centrerad ridning :-) Jag hade egentligen tänkt skriva några ord om kursdagen redan igår, men föregående natts sömnbrist gjorde mig så seg efter hemkomsten, att jag landade i ryggläge på soffan ;-)

Det är alltid spännande när man ska ge sig iväg och göra något tillsammans med sin häst, och extra spännande är det att ge sig av ensam med en unghäst för första gången. Allt är förstås lika spännande för hästen, och Pari tog med nyfikenhet in allt det nya omkring sig. Allt från hästar överallt, till människor och en massa sorters saker som fanns på gården. Vi började med att promenera omkring så han fick bekanta sig med miljön. Han tittade först lite fundersamt på en hel flock hästar som kom rusande mot oss i galopp i en hage vi passerade. Dom radade upp sig längs staketet, och vi passerade många par nyfikna ögon. När vi gått förbi den sista hästen dök plötsligt en jättestor blomlåda upp i vår väg, och orsakade en tvärnit. Men Pari blir så nyfiken på sånt som först är lite läskigt, så när "tvåmetershalsen" återtagit normallängd måste han fram och undersöka vad det nu än må vara :-) Vi promenerade också längs ovalbanan som gick runt ridbanan, och tittade på när dom andra ekipagen hade lektion. Det var enligt Pari inte särskilt spännande, men han lunkade efter mig ett antal varv ;-) 

Ridlektionerna handlade om ryttarens sits, kroppsmedvetenhet, känsla, och påverkan av hästen utan att använda skänklar och tyglar, samt en del annat. Vi fick t ex jobba med att öka och minska steglängden, och att visualisera olika saker för att få en lätthet i sitsen. Pari var pigg och med på noterna en stund, men sen tyckte han att det blev lite trist att traska runt i skritt, medan matte övade kroppskontroll ;-) Men han är ju ung och grön, så jag hade inte väntat mig något annat :-) Vi jobbade lite i trav ibland också för hästarna tyckte att det var roligt och piggnade till lite. 

Jag konstaterade också att den nyfikne ynglingen som måste ha mulen med i allt, inte kunde låta folk komma och sätta sig utanför ridbanan utan att hälsa på honom, och visa vad dom hade med sig ;-) En dam kom och bar på en stol klädd i fårskinn med en dyna i, och hon tvingades bära fram stolen till staketet och visa upp den nogsamt, vilket även innebar borttagande av dynan för separat kontrolluktning. Medan damen höll stolsdemo för min superintresserade häst, passade läraren på att gå igenom lite saker med mig i sadeln. Jag kan väl lugnt säga att publiken var ganska road :-) Tyvärr verkar även Pari finna nöje i när folk skrattar, så sen ville han stanna och sällskapa med publiken varje gång vi passerade... ;-) 

Vi hade en rolig och bra dag tillsammans :D Till och med det dåliga vädret hade vi tur med, för regnet gjorde uppehåll just när vi var på banan. Ynglingen verkade charma alla damerna med sitt något oväntade sätt. Han var den enda arabhästen - och enda unghästen - och jag förstod att det fanns dom som haft sina förväntningar på hur han skulle vara och uppföra sig såsom varande häst av rasen arab. Någon var riktigt förvånad över att en ung arab skötte sig så bra. Jag är tveksam om någon som hade hört att en arabyngling skulle delta, hade förväntat sig att det skulle dyka upp en lugn, ganska bekväm på gränsen till loj, nyfiken och väldigt social häst. Han väckte onekligen förvåning. Men jag tänker inte fastna i grämelse över fördomar om rasen, utan jag är glad och stolt över att min häst var en god ambassadör för rasen denna dag. Han väckte mycket beundran för sin skönhet, men stoltast är jag över den beundran han väckte för sitt trevliga sätt att vara. När han klev in i transporten för att åka hem stod alla kvarvarande utanför och tog adjö, och det pratades om hur lätt han klev på. Det sista någon ropade efter oss var att vi är ett sånt fint par tillsammans :D

Här kommer några bilder som jag fick tagna med min mobiltelefon. Dom blev lite mörka denna regntunga dag, och skärpan blev inte heller den bästa. Men det syns att jag är glad iallafall :-)



































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar