tisdag 28 juni 2016

Det enda dåliga med sommaren...

Sommaren är för min del utan tvekan den bästa tiden av året, och jag skulle gärna vilja ha sommar året runt :-) Även en regnig och "dålig" sommar är trots allt fortfarande en sommar, och jag skulle inte vilja byta ut den mot en annan årstid.

Det finns bara en sak som inte är bra, nämligen överflödet av insekter. Personligen skyddar jag mig med olika preparat, vilket funkar ganska bra, men det är inte lika lätt att alltid lyckas skydda hästarna. Rackarhästen som är mest känslig är typiskt nog den som insekterna tycker bäst om. Han avskyr när dom svärmar omkring honom lika mycket som dom älskar hans blod. Så länge vi håller oss ute i blåsten på den öppna slätten får han vara hyfsat ifred, för insekterna blåser helt enkelt bort. Men så fort vi ger oss in i skogen och rider ger dom sig på honom direkt. Att bara rida ute på slätten är inte så lätt, för på åkrarna får man ju inte rida, och mellan dom är det oftast rejält igenväxt.

Jag har köpt olika sorters insektsmedel i sprayflaskor som är lika dyra som verkningslösa, även dom används riktigt frikostigt. Jag har också köpt luktande saker som hängs i tränset, men dom gör ingen direkt märkbar nytta. Hur mycket och noggrant jag än behandlar häststackaren så verkar framförallt myggorna och bromsarna inte bry sig det minsta, utan sticker honom iallafall. Det enda sättet att slippa undan insektsplågan någotsånär är att hålla lite tempo, men man kan ju inte trava och galoppera hela tiden.

Eftersom insekterna är envisast på huvudet, bringan, mellan frambenen och under magen, har jag funderat på om det finns något jag kan klä på honom. Jag har ju sett bilder på showhästar som har på sig någon sorts "huvudbeklädnad" innan dom visas upp, och med en sån under tränset kanske huvudet får vara ifred. Jag har också funderat på att sätta på honom ett sådant skydd som man kan använda för att hindra skav från täcken, men är rädd att resåren ska orsaka skav under sadeln.

Finns det någon som har något tips på beklädnad som man kan använda på hästen under ridning utan att det drar och skaver på kroppen, något riktigt bra insektsmedel eller någon huskur som man kan blanda till själv?



Våren är Rackarhästens bästa tid, för då har insekterna ännu inte vaknat, och han kan ta sig fram oantastad i skogen...

2 kommentarer:

  1. Det finns olika sorters ridflugtäcken, kanske det skulle vara något?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja absolut!! Tack för tipset! :-) Visste inte att det finns täcken man kan ha på när man rider. Har bara sett "vanliga" flugtäcken som dom har på sig i hagen. Var kan jag hitta ridflugtäcken?

      Radera