torsdag 2 juni 2016

Det där med att köpa sig fejkade följare och likes...

Det var inte så längesen jag bestämde mig för att ta klivet ut i Instagramvärlden och starta ett konto som heter @kindstranda. Bara på prov, för att kolla vad man gör där egentligen. Jag hade ju förstått att man delar med sig av sina foton, men aldrig riktigt insett syftet. Ibland kan man läsa om folk som har makalöst många följare, och som tjänar pengar på Instagram, så jag var väl en smula nyfiken helt enkelt. Personligen har jag inte vare sig en bra kamera eller ett kändisliv, så några följare hade jag inte ens fantiserat om att få. Men några sporadiska likes från FB-vänner vore ju inte helt osannolikt ;-)

Så jag la ut nån bild då och då, vilka som väntat gick omvärlden ganska obemärkta förbi. När jag fick lära mig att man ska använda "hashtaggar", gick plötsligt mina bilder från nästintill obemärkta till blygsamt uppmärksammade. Eftersom det var människor från alla möjliga länder som "lajkat" bilderna blev jag nyfiken på vilka dom var. När man inte blir "överöst" med likes är det ju inte alltför tidsödande att gå in och titta på folks flöden, och det tog lika kort tid att märka att nästan alla - även dom som lagt ut en till fem bilder - har massor av följare. Lite förvånad blev jag över att flöden korta som tummetottar, och vars bilder inte ens är speciella eller vältagna, kunde röna en sådan omfattande uppmärksamhet.

Men snart insåg jag att det finns "fusk" även inom Instagramvärlden. Snart dök det upp "lajkare" som ville hjälpa mig att få många följare och "likes". Både på Instagram och i min blogg. Jag får ibland förfrågningar om att skriva sponsrade inlägg, och ett sådant skulle ha syftat till att få mina läsare att köpa följare enligt en pristabell. Tänk så smidigt att betala en förhållandevis blygsam summa för att bli "stor" på nätet, och jag skulle förstås få min beskärda del av kakan genom intäkter på folks köp av följare. På Instagram kan man tom välja hur man vill fördela sina "likes" i sitt bildflöde, och några kronor senare är man vips en synbarligen attraktiv person i fotonas värld.

Så nu undrar jag om det inte finns någon ände på fejk och hederslöshet. Jag undrar också varför det är så viktigt att ha många följare och "likes" att man lägger pengar på att köpa sig fejkföljare och fejklikes. Är det brist på självkänsla som driver fram köpet av fejkad popularitet? Eller är det desperation att bli känd på nätet?

Jag vet fortfarande inte hur man tjänar pengar på instagram, men om jag skulle tjäna pengar genom att betala för min "popularitet" - då skulle jag känna mig riktigt riktigt BILLIG.










2 kommentarer:

  1. Inte heller förstått det där med instagram helt, men ska nog prova på det tror om jag kan koppla den till min blogg så det känns lite mer meningsfullt :)
    Tror det är meningsfullare och mycket roligare om folk gillar ens blogg för att dom vill läsa än att köpa följare :) <3
    http://nouw.com/timelesselegance

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja personligen skulle jag inte känna någon glädje över fejkföljare som jag fått betala för. Det känns som du skriver meningsfullare och roligare om folk läser och följer för att dom uppskattar det man lägger ut :-) <3

      Radera