söndag 5 juni 2016

Det blev bättre än väntat...

Trots att dagen började med åska och slagregn, blev den bättre än väntat. Så snart ovädret passerat kom värmen tillbaka igen, och när temperaturen så småningom blev dräglig lastade vi hästarna och drog iväg på utflykt för att få dagens beskärda del av livsnjutning :-) 

Dagens nyhet var att förmodligen miljarder myggor hade vaknat till liv, och var synnerligen blodtörstiga. Jag hade i sista stund kommit ihåg att ta med insektssprayen, men Rackaren som verkar ha en livslång antipati mot sprayflaskor ville inte låta sig skyddas. Men skam den som ger sig - jag hade tagit med mig gummihandskar och sprutade medlet i ena handen. Eftersom han är synnerligen misstänksam så lät jag honom lukta på den handsken som var ren, för att sedan smörja honom med den andra. Det gäller att lura den lilla envisa hästen så gott det går. När proceduren har upprepats dag efter dag under en tid brukar han till sist motvilligt låta sig sprayas, men då har man hunnit halvvägs in i sommaren ;-) 

Jag brukar i vanliga fall smeta myggmedel på pannan och nosryggen också, men såhär den allra första myggplågade dagen gick det inte för sig. Dock fick Rackaren ångra sig när vi kom ut i skogen, för myggorna flockades i svärmar omkring oss, och han kastade oavbrutet och irriterat med huvudet för att slippa dom. Jag sa förstås åt honom att skylla sig själv, och att han skulle tänka på att vara lite mera samarbetsvillig nästa gång - för sin egen skull ;-)

Men det fanns ett sätt att slippa insekterna, och det var att hålla lite fart. Det var det ingen av hästarna som tackade nej till, så det blev en del galopper längs vägar och stigar. Underlaget var riktigt bra, och temperaturen var perfekt :-)

När vi kom hem lite lagom utmattade hade klockan hunnit bli väldigt mycket, och stallet skulle göras i ordning för natten. När jag höll på med höpåsarna upptäckte jag att det började bli varmt i den ganska nyöppnade balen, så då blev det mycket att göra med att flytta kopiösa mängder hö :-/ Men men, man slipper ju att slösa tid och pengar på att gå på gym iallafall... ;-) 

Nu är klockan riktigt mycket, och jag ser fram emot ett efterlängtat horisontalläge. Till dagens inlägg bjuder jag på en bild från utflykten, tagen på en rastplats med utsikt (som inte syns på bilden) över Vättern :-)


2 kommentarer:

  1. Hoppas han är lite mer samarbetsvillig nästa gång. Myggor är ikke kul!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han lär väl bli lite samarbetsvilligare efter tjugonde gången han har blivit jagad av myggsvärmar ;-)

      Radera