söndag 15 maj 2016

Var det rätt låt som vann? :-)

Många svarar naturligtvis ja, men Ukraina var inte en av mina favoriter. Inte för att jag inte tyckte om bidraget - för låten var bra på sitt sätt - utan för att det fanns andra jag tyckte var bättre. Att följa Melodifestivalen varje år ingår i kategori livsnjutning för mig, och jag tycker att det här årets Eurovision Song Contest bjöd på flera bra bidrag än någonsin. För första gången hade jag ingen solklar favorit.

Några bidrag som jag verkligen tyckte om åkte ut i semifinalerna, vilket jag tyckte var synd. Jag hade gärna t ex sett Albanien och Norge i finalen. Hursomhelst har jag förmodligen lite udda smak, för flera av mina favoriter tog sig inte särskilt långt. Georgien tyckte jag var bland dom bästa men det bidraget fick endast ett fåtal poäng. Polen som var en annan favorit låg risigt till ända tills folket fick säga sitt, och då kom upprättelsen :-) För min del hade Australien gärna fått kamma hem segern, för det var en bra låt framförd av en fantastisk sångerska. Men hursomhelst bjöd kvällen på riktigt bra underhållning - pausnumren inräknade :-)

Här kommer några suddiga bilder på artister som jag tyckte var bra, men det fanns flera :-) Tyvärr blev det inte ens användbara kort på alla, för jag har inte en bra kamera som klarar av när motiven är i rörelse med ständigt skiftande belysning ;-) Snart får jag väl helt enkelt skaffa mig en sån...


Australien
Georgien

Tjeckien
Israel

Italien

Polen

Ryssland
Bulgarien
Armenien
Serbien
Nederländerna






















6 kommentarer:

  1. För en gångs skull tycker jag nog att det var hyfsat rätt bidrag som vann ;-) Hade gärna sett Georgien eller Australien kamma hem det hela, men det var ganska hög klass på årets bidrag så det var faktiskt inte helt lätt att välja en favorit! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå, det var helt okey att Ukraina vann, och hon hade ju dessutom skrivit låten själv :-) Annars verkar vi ha haft likartade önskemål om vinnare! ;-)

      Radera
  2. Jobbade men hade tvn på för gästerna. Hörde/ minns inte alla men det var inget fel på den som vann.

    SvaraRadera
  3. Singer-songwriters får som bekant alltid en extra guldstjärna av mig ;-) Jodå, jag tror att våra topplistor var ganska lika... :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja dom får ju förstås ett litet plus i kanten :-) Såvida jag tycker om deras musik förstås ;-)

      Radera