tisdag 10 maj 2016

Så går det framåt igen!

Varma kvällar är man sannerligen inte bortskämd med, så när den ena avlöser den andra är det nästan för bra för att vara sant :-) Ridningen och allt annat arbete med hästarna blir extra njutbart när solen skiner och man slipper den sedvanliga blåsten.

Pari har fått en veckas vila från ridning pga att han började bli trulig, butter och trotsig. Det är en ung pojke, så motvilligheten kan ha olika orsaker som växtvärk eller att han behöver lite unghästvila. Så han fick slippa ridning några dagar, och därefter började vi öva lite från marken igen. Igår märkte jag att han var glad och samarbetsvillig, så ikväll testade vi att ta ett ridpass igen. Det var en helt annan upplevelse än för en vecka sen :-) Han var förvisso mycket gladare så länge vi jobbade på i trav, för att skritta var inte fullt så kul, men att öva på övergångar gick jättebra.

Jag har konstaterat att Pari är väldigt lik Kola i sitt sätt att vara och fungera, så jag har börjat använda ett ganska likartat koncept som Kolas i ridningen. Kola är väldigt LBI (Left Brain Introvert) i sitt sätt att vara, och det är Pari också. Det innebär att dom inte alltid är så lättmotiverade, men motiveras på ungefär samma sätt. Kola var faktiskt otroligt lat en gång i tiden - så lat att jag gnisslade tänder av uttråkning - men när jag förstod vad han tycker är roligt gick latheten över fullständigt. 
Pari var också makalöst lat, men har piggnat till betydligt. Att skaffa unga hästar har sina utmaningar, men det är väldigt fascinerande att lära känna en ny individ, och att skapa den där förståelsen för varandra som gör att saker fungerar och går framåt. Det finns som med det mesta olika vägar till målet, men jag försöker att vara lyhörd och grunda relationen och arbetet på ömsesidigt förtroende och respekt.

För att få ytterligare lite livsnjutning avrundade jag kvällen med att betrakta när mörkret föll, sittande i en trädgårdsstol med ett glas kallt vitvin. Mycket avkopplande!



Pari redo för kvällens ridning :-)


Glad och nöjd Pari efter ridningen :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar