söndag 8 maj 2016

Nu ligger ribban väldigt lågt...

Tänk att jag levde i tron att det endast är "fel" åsikter som vissa kan störa sig på när dom läser. Men nu har jag fått erfara att den som är tillräckligt stingslig kan bli djupt förtretad av vad som helst - oavsett hur harmlöst det än må vara. Tillräckligt förtretad för att anmäla de synnerligen vardagliga orden.

För inte så längesen skrev jag ett ganska kort och enkelt inlägg om livsnjutning när man är krasslig, och detta illustrerades med bilder av mig ihop med ett får och några lamm, samt av en av de höbalar som hämtades. Jag skulle kunna läsa om inlägget gång på gång tills ögonen blöder, men kan ändå inte komma på vad som är värt att anmäla. Så jag undrar och undrar...

Hade jag för ful frisyr på bilderna? Jag brukar ju inte piffa till mig när jag är sjuk.
Hade jag för otrendiga kläder på mig?
Var fåren för smutsiga för att visas upp på bild?
Hittade någon måhända en brist i fårhuset så att ett djurskyddshjärta började öka slagfrekvensen?
Skulle jag avstått från att publicera bilden på höbalen, för att den kanske inte passar med fårbilderna?
Borde jag kanske ha legat kvar i sängen istället för att följa med på den lilla utfärden?

Frågorna är många, och även om jag faktiskt raljerar (kanske är bäst att tillägga det så att jag inte blir anmäld igen)... Eller vänta förresten... Tänk om jag blir anmäld för att jag raljerar nu...? Det kanske är bäst att köra delete på hela detta inlägg?? 

Faktum är att det är skrämmande att det finns folk till att anmäla precis vad som helst. Det är illa nog att ordet inte längre är fritt om man inte är politiskt korrekt, eller om man ifrågasätter den svenska urspårade och missriktade feminismen. Då kan man också bli anmäld. Och då kan man fundera på om man för sitt eget bästa ska börja tiga om vad man tycker och sluta skriva. Bara passivt se på när demokratin, friheten och jämställdheten tar sina sista rosslande andetag. För i detta land kan det få stora negativa konsekvenser att vara öppen med sina åsikter. Man blir då ett legitimt föremål för kränkande särbehandling och utfrysning. Svensk tolerans har nämligen otroligt snäva ramar, med ett strikt reglerat innehåll, och "Gillar olika" betyder ingenting annat än "Gillar det som är PK, ogillar alla som inte är PK, och tänker inte utanför boxen".

Jag undrar då och då varför många faktiskt inte vill ha yttrandefrihet och demokrati. Tänk om pendeln skulle svänga, och alla politiskt korrekta åsikter plötsligt skulle bli fullständigt felaktiga. Skulle alla dom som då får smaka på sin egen medicin tycka att den är god? 

Oavsett vilket så blir skrivlusten allvarligt naggad i kanten när man inte ens får skriva att man varit och klappat några lamm.


4 kommentarer:

  1. Tror knappt det är sant... Jag menar, vad i hela fridens namn skulle det finnas att reta sig på i det inlägget? Jag trodde i mitt stilla sinne att klappning av söta lamm vore en av de absolut sista sakerna som man skulle kunna reta upp sig på men tydligen icke...
    Känns som missunnsamhet och ren och skär mobbing i mina ögon...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag tror att du har rätt. Men det finns ju folk till allt, så det finns säkert nån som tycker att det är stötande att se någon klappa lamm. Tragiskt att det finns så störda och ynkliga människor :-/

      Radera
  2. VA????? Vad är det för nån som anmäler det?? Finns folk till allt snart...Herregud säger jag bara...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det och annat. Det finns verkligen folk till allt... Blir sååå trött!! Det är inte roligt att blogga när det finns dårar som ägnar sig åt illvilligheter.

      Radera