fredag 6 maj 2016

Lugnare med åren? Så pyttsan heller...!! :D

Hästflocken här på gården är i blandade åldrar, och man skulle kunna tro att äldst är lugnast. Men så är det inte! Den yngste är den lataste, och den äldsta är ett makalöst energiknippe. En av många saker som är så fascinerande med hästar är att dom är såna personligheter, och att var och en har olika saker man behöver jobba lite extra med.

Fleur är förvisso ingen jättegammal häst - hon är född 2003 - men hon bubblar av energi. Numera är hon inte i så hög kondition som hon var när hon tränades upp för att tävla i distansritt, men även med "sämre" kondition är hon extremt mycket mera energisk än grabbarna - oavsett deras ålder. Detta trots att hon har haft en väldigt vilsam vinter.

Idag skulle vi träna på att springa runt tunnorna, för allt tyder på att hon skulle gilla och vara bra på barrelrace. Men redan på väg till ridbanan var hon så taggad att hon trampade på i passage på vägen. Väl inne på banan insåg jag att det höll på att bubbla över, så jag beslutade mig för att longera henne en liten stund för att ta udden av energin. Den lilla stunden blev 40 minuter lång... Efter 30 minuter var det fortfarande tokystert i linan med galopp och fnattiga bocksprång.

Men tillsist svingade (hmmm...) jag mig upp i sadeln, och så bar det iväg. Av longeringen märktes inte mycket, utan det var fortfarande så att bromsen behövde användas... Men roligt hade vi, och som alltid när spanjorskan är på gott humör satt jag och skrattade i sadeln :-)

När vi var klara med ridpasset hade Mikis hunnit hem och tog några kort på oss, så dessa bjuder jag på till beskådan idag :-)













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar