tisdag 31 maj 2016

Kvällens prakträddning...

Nu när sommaren äntligen har återvänt, bestämde jag mig efter en stunds velande för att äta kvällsmat utomhus. Det var inte så att jag valde mellan köksbordet och trädgårdsstolen, utan det var snarare så att min hunger kom i konflikt med min lathet ;-) Jag hade satt mig i den gassande värmen på trätrappan bakom huset, och det dröjde ingen längre stund i kvällssolens sken innan jag liksom fastnade på brädorna. Medan magens protestskrik blev allt högre och frekventare, blev kroppen allt ovilligare att flytta sig från sin position.

Men hungern gick som segrare ur kampen över lättjan, och en omelett bestående av tre ägg och en skaplig bit Brieost snoddes ihop med ett resultat som blev godare än vackert. Nöjd och belåten tog jag tallriken med mig ut till solstolen och den lilla pallen jag använder som bord. Nu var jag riktigt sugen, och ställde ifrån mig tallriken medan jag gjorde det bekvämt för mig i den något oändamålsenliga stolen. 

Plötsligt kom Baloo flygande som en projektil från ingenstans med siktet inställt på min tallrik. Jag kastade mig mot min mat, och lyckades med en halv sekunds marginal rädda den ur den annars så sparsmakade jyckens käftar. Omeletten måste ha luktat godare än vanligt, för jag fick därefter förtära den till lystna blickar som syftade till att väcka mitt samvete och bjuda på en bit. Men nej, det gjorde jag inte, för jag hade gjort för lite mat och var lika hungrig när jag slutade äta som när jag började.

Tyvärr har jag förstås ingen bild på kvällens prakträddning, och så ej heller på omeletten som snabbt förtärdes i en kombination av skrämsel och sugande hunger.

Så jag bjuder istället på bilder av den som utförde kvällens fräcka stöldförsök...;-)





4 kommentarer:

  1. ...hade Baloo lyckats så hade det väl varit ett adekvat straff för att matte tvingat honom att svansa runt i en sån ful keps...hade inte haft några sympatier alls med dig i det här fallet!!! ;-))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, jag tycker att han var fin, och han slapp ju att få solsting!! ;-))

      Radera
  2. Härliga Baloo! Jag tycker han är riktigt tuff med keps. Han hade varit värd en bit omelett när han poserar så fint.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja visst ser han tuff ut! :D Nästa gång får jag steka en större omelett!! :D

      Radera