lördag 14 maj 2016

I väntan på solskenets återkomst...

Den senaste tiden har man blivit lite bortskämd med att få njuta av sol och värme, men nu är det slut med det för stunden. Typiskt nog slog vädret om lagom till helgen, men så brukar det ju vara :-/ Även om regnet behövs för grönskan, kunde det väl vara vänligt nog att falla om nätterna ;-) Tänk så perfekt det skulle vara om det kunde falla en liten regnskur varje natt. Lagom mycket vatten för att släcka törsten i blomrabatter och gräsmattor, och lagom lätt för att inte tynga ner växter med stora blommor, såsom t ex pionerna :-) I år har det varit så torrt att gräset i beteshagen växer sakta, men nu kanske det äntligen blir lite fart på tillväxten.

En sak som jag kan skjuta på framtiden en liiiten smula när det har blivit svalare ute är fixa Baloo:s sommarfrisyr. Men å andra sidan är det lika bra att få klippningen gjord, för då är det inte så mycket päls som blir blöt när det regnar. Inte så mycket päls att försöka hålla ordning på heller för den delen... Det kvittar hur mycket man borstar denna jycke, för en halvtimma efteråt ser han ut som om vi inte ens äger några pälsvårdsprylar. I dom långa pälsfanorna på benen fastnar det kardborrar, småskräp från tomten, och allsköns lort vilken inte endast får honom att se ovårdad ut, utan även hemmet...

Nu har syrenhäcken äntligen börjat blomma, och när vägen kantas av ett hav av lila blommor - då är det sommar!! Tyvärr är hästarna lika förtjusta i att äta knopparna som jag är i att se blommorna, så det gäller att vakta häcken noggrant för att förhindra att den stundande fägringen blir till bruna bollar. Man kan sällan passera häcken med hästarna utan att en hals blixtsnabbt sträcks ut, och en kvist slinker in i en sugen mun...

Idag bestämde jag mig för att motionera lite på egna fötter, och tog med mig Kola ut för att gå och jogga lite. Jag är inte ett dugg förtjust i att ge mig ut att springa, men ibland gör jag ett halvhjärtat och vanligen kortlivat försök. Vartefter jag blir allt flåsigare blir hästarna bara uppvärmda och pigga, och när jag knappt orkar andas längre tittar dom frågande på mig och kan inte förstå varför jag är trött ;-) Så jag lät Kola öva på gångartsväxlingar längs vägen, och det tycker han är jätteroligt. Han är så alert att jag knappt hinner be honom om något innan han har gjort det, och håller vi på tillräckligt länge börjar han gissa vad jag vill, och börjar byta själv innan jag hinner be honom :D Försökte ta kort på hans ivriga arbete, men det gick inte bra alls, och försöken avbröts av rädsla för att tappa mobilen i backen ;-)

Men efter denna helt oplanerade motionstur blev jag trött, och soffan lockade oemotståndligt när jag kom in. Så jag lät mig sjunka ner på kuddarna, och där låg jag riktigt bra en stund och tittade ut på den tråkgråa himlen.

Idag bjuder jag på bilder av Bulle Byracka som solar magen, syrenerna, och så en bild av mig själv då jag latar mig på soffan ;-)








































8 kommentarer:

  1. Vilka härliga bilder! :-) Syrener är verkligen ett försommartecken som heter duga och doften är ju underbar! Har en lång syrenhäck i närheten som just nu översvallar av blommor i olika färger, en ljuvlig syn! Förstår till fullo att det kanske inte är helt enkelt att jogga i takt med de fyrfota oavsett grundfysik så jag tycker att en stunds avkoppling i soffhörnet var välförtjänt ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar! Ja syrener är vackra även en grå och regnig dag, och jag önskar att blomningen kunde hålla i sig under hela sommaren! :D
      Att jogga i takt med dom fyrfota kräver i mitt fall att dom joggar så sakta dom bara kan, och då räcker deras ork och energi ännu längre ;-) Så vilstunden var skön... :D

      Radera
  2. Haha...tror att du och jag borde ta en joggingtur tillsammans för att på så sätt lyfta ditt konditionssjälvförtroende till nya höjder... ;-) :-D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, eller så blir det jag som lyfter ditt!! ;-) :D Jag börjar flåsa och springa med tunga steg ganska snabbt! :D

      Radera
  3. Visst är det typiskt att regnet kommer nu, men min pollenallergi tyckte att det var skönt! Jag gillar din bild på Bulle Byracka, det ser så härligt ut!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Elisabeth! Ja visst ser det härligt ut när han ligger och gottar sig i solen! :-) Jag förstår att regnet var välkommet om du har pollenallergi. Själv är jag inte allergisk mot pollen, men luften känns friskare nu :-)

      Radera
  4. Men herregud, jag blir andfådd när jag böjer mig för att knyta löparskorna så du hade inte behövt oroa dig för egot om jag säger så... ;-D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja är det så illa ställt med konditionen så får jag väl erkänna att min kanske är en smula bättre - men inte mycket! ;-)

      Radera