lördag 7 maj 2016

Hur blåser man liv i en padda?

Om jag skulle tvingas välja vad som kan irritera mig mest blir det något som har med IT-prylar att göra. En långsam och krånglande dator kan få blodet att koka, och den senaste tiden har min padda börjat väcka min förtret. Att paddan funkar bra är väldigt viktigt för mig, för med hjälp av den kan jag skriva varsomhelst när något litet tillfälle dyker upp. Visst, jag har ju min telefon också, men mina fingertoppar lyckas alltid träffa flera bokstäver än jag avser. Det går an att läsa saker i telefonen, men jag skriver inte mera än nödvändigt.

Tyvärr har nu min trogna padda blivit seg och omedgörlig. Det började med att den öppnar helt andra saker än det jag klickar på. Detta gör det svårt att t ex skriva eller svara på kommentarer, för jag kommer inte till rätt skrivfält utan många tidskrävande försök. Den öppnar vad som helst utom det jag vill :-/
Därefter blev den okänslig. Det händer ibland ingenting när jag "duttar" på skärmen. Det saknas bokstäver i orden jag skriver, och ibland är det hela ord som inte kommer med i texten. Det gäller att kontrolläsa allt minutiöst, för ibland ser texten inte klok ut. 

Frågan är hur jag får ordning på denna nödvändiga pryl. Det blir strikt begränsande om jag är hänvisad att endast skriva på hemdatorn :-/ Där är bredbandet dessutom snigelsegt...
Kanske är paddan "fullproppad"? Men jag har svårt att tro det. Det skulle väl vara mina tusentals foton som tar plats då... Kanske borde det rensas bort en massa cookies? Jag vet bara inte hur man rensar i en I-pad. Kanske är paddan bara "gammal" och uttjänt? Hoppas inte det, för jag vill inte köpa en ny.

Är det någon av mina läsare som har erfarenhet av och kunskap om hur man blåser liv i en padda igen?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar