onsdag 18 maj 2016

Förstår snåljåpar att dom är snåla?

Det där med att vara snål är ju inget som ses som en positiv egenskap, men ändå är den inte helt ovanlig. När det pratas om snålhet och snåla människor är det lätt hänt att samtalet kommer att handla om folk som "har så mycket, men inte vill dela med sig". Det kan också handla om folk som "inte vill låna ut pengar fast dom har så mycket".

Personligen vill jag inte lägga mig i vad folk gör med sina pengar, för det är inte mitt bekymmer. Snålhet blir inte mitt bekymmer förrän jag drabbas av den. För mig handlar snålhet nämligen inte bara om pengar, utan den handlar rent allmänt om obalansen mellan att ge och ta, tjänster och gentjänster, och inte minst oviljan att ge eller göra något tillbaka för den man får av. Oförmåga att visa någon form tacksamhet för det man får är också en slags snålhet för mig, även om det kanske låter långsökt för andra.

Jag vill tro att dom flesta som delar med sig av det dom har, gör det relativt osjälviskt. Det kan handla om att bjuda en besökare på mat eller fika, och den man delar med sig av födan till kommer ganska ofta. Personligen kan jag tycka att det känns ganska pinsamt att slå mig ner till bords och stoppa i mig vad som nu står framför mig, utan att bjuda någon som kommit på besök. Men om besökaren kommer ofta då? Är det för mycket att önska sig att den som alltid får ta för sig av vad som ställs fram, kunde komma på tanken att bjuda tillbaka?

Det finns också exempel på människor man ofta lånat ut någonting till. Någon som fått använda något man äger nästan obegränsat utan att behöva betala med vare sig pengar, arbete eller tjänster. Det kan vara något som personen sparar mycket pengar på att låna, istället för att själv köpa. Det kan också vara något som personen inte skulle kunna köpa, så man lånar ut det man har - för att man har det, och för att man kan. För att man vill dela med sig och glädja någon annan.
Men är det för mycket att önska sig att den som har fått låna ofta eller mycket skulle kunna tänka sig att visa lite uppskattning på något sätt? För jag har konstaterat att bara för att man själv delar med sig av det man har, är det ingen självklarhet att den som får åtnjuta dessa ägodelar kommer på tanken att göra någonting tillbaka. Är det t ex för mycket att önska sig att personen kan hjälpa till med något någon gång - gratis.

Det finns människor som gärna tar emot, t ex hjälp, men när man själv behöver hjälp är det inget man erbjuds utan att fråga och man förväntas dessutom betala för sig - fastän man själv hjälpte personen gratis. I värsta fall får man betala ett rejält tilltaget pris dessutom. Den snåle som själv fick gratis hjälp passar skamlöst på att ta för sig.

Jag kan ju ha min uppfattning om vad som kännetecknar en snåljåp, dvs att det är en person som gärna tar emot men inte gärna ger något tillbaka. Men kanske har jag fel? Kanske är det bara jag som är naiv och korkad nog att tro att det ska vara naturligt att vilja visa uppskattning när man fått mycket, ofta och länge? Fattar inte snåljåpar att dom är snåla? Eller känner dom sig helt enkelt bara berättigade?


4 kommentarer:

  1. Jätte intressant inlägg och som du skriver vad folk gör med sina pengar är upp till var och en :) Men håller med dig, i att när folk tar och tar men inget ger, det är snålt.

    Okej, vi är alla olika, jag tycker inte det ser konstigt ut, för så ser det ut i alla bloggar jag kommentarer. Jag börjar alltid och kommentera inlägget hen skrivit, så som jag gjort till dig nu och sedan svarar jag på hens kommentar. jag tror ingen tänker så, för "alla" jag besöker har det så i sina bloggar, och de flesta gör likadant hos mig och det är ingen som tycker det är så konstigt. Sen brukar jag sällan granska övriga kommentarer och lägga mig i deras konversation. Men som sagt vi är alla olika där och gör olika, men bloggar som inte besöker min blogg för svara på kommentaren, återkommer jag inte till, har inte tid och leta svar, följer ganska många bloggar och lägger då fokus på de som tar sig tid och kommentera hos mig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Johanna! Ja det kan ju vara olika hur man ser på det där med snålhet, men vi verkar ha ganska lika syn på saken.

      Beträffande ditt svar på min kommentar i din blogg, så förstår jag hur du menar nu :-) Det var ett nytt sätt att tänka och göra för mig, men det kan ju också funka bra! :-)

      Radera
  2. Ja jag tycker det funkar bra så, med alla får göra som de vill såklart, men de tappar mig som läsare om man inte kommenterar hos mig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo det är klart, och man märker att folk gör lite olika. Men hursomhelst är det roligt när man kommenterar hos varandra :-)

      Radera