söndag 24 april 2016

Idag var jag visst lite överoptimistisk...

Idag höll jag envist fast vid att det är vår, trots att alla tecken tydde på det motsatta. Vaknade upp till en blygrå himmel, och just när jag obekymrat förväntade mig att molnen skulle skingras började det snöa istället. Små smattrande hagelkulor följdes av ett förvånansvärt rikligt snöfall, men lyckligtvis smälte snön bort lika snabbt som den föll.

Även denna dag stod det lite rejälare träning på schemat, men idag var det inte tänkt att hålla fart, utan snarare styrketräning genom långsam klättring i backar, samt skritträning. Kanske borde helgens träningspass ha skiftat dagar med varandra, för vädret skulle ha passat bättre med aktiviteterna på det viset...

Under eftermiddagen klarnade himlen upp, och solen tittade äntligen fram :-) Det var riktigt skönt mellan husen, och vädret kändes perfekt för att ge sig av. Bilen stod färdiglastad, så det var bara att lasta hästarna och köra iväg :-) Jag klädde mig som jag har gjort den senaste tiden, i en bomullspolotröja och en fleecejacka. I bilen var det så varmt och gott att jag nästan fick paltkoma av den nyss intagna och rejält tilltagna portionen med pasta. Så gissa hur förvånad jag blev när vi kom till skogen. Det var verkligen kallt där!! Jag frös så mycket att jag omgående tog på mig säkerhetsvästen i ett försök att hålla mig varm, och tröstade mig med att jag nog skulle få upp temperaturen så snart jag tagit mig upp på hästryggen. Men så blev det inte. Hästarna blev varma i backarna, medan kylan spred sig i lekamen. Händerna började snabbt frysa, och jag insåg att jag borde ha tagit på mig elhandskarna. Därefter spred sig kylan över benen. 

När vi kom tillbaka till bilen igen framgick det av termometern att det bara var någon enda plusgrad. Och jag som nästan var sommarklädd!! Idag hade jag varit fullständigt överoptimistisk beträffande väder och klädsel, så inte undra på att jag frös... Men hästarna tyckte att det var skönt, och oavsett omständigheterna hade vi ändå roligt :-)

Ikväll bjuder jag på några bilder från ridturen :-)




Rackarhästen ville inte stanna och bli fotad idag heller ;-)


Kola mumsar hö efter ett gott arbete :-)

2 kommentarer:

  1. Härliga hästbilder! Blir så himla sugen på att börja rida igen när jag ser sånna :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar! Då har jag kanske inspirerat dig att börja rida igen? :-)

      Radera