fredag 8 april 2016

Det går inte fort, men framåt... ;)

Jag som hade börjat gotta mig ordentligt åt att det redan kändes varmare än förra sommaren, har motvilligt fått tänka om dom sista dagarna, då dom tjocka tröjorna har fått plockas fram igen. Marken som hade torkat upp så fint blev blöt och lerig av två dagars regn, men nu torkar den så sakteliga igen. Det blåser nämligen fortfarande - hårt och mycket kallt. Det fick jag erfara när jag denna dag lockades ut med en kaffekopp i solen, och frusen sprang in lika fort igen med det kallnande kaffet skvimpande över muggens kant...

Men naturen fortsätter att göra årets vår, även om den kanske har slagit av på takten. Just nu ser det mest risigt och rufsigt ut i trädgården, men nya små blommor dyker så sakteliga upp och små tunna grässtrån letar sig upp mot ljuset. Jag håller mig naturligtvis framme med min lilla telefon precis som alltid för att dokumentera framstegen. Tyvärr är det näst intill omöjligt att ta bra bilder av blommor när det blåser så förskräckligt, för dom fladdrar omkring mer eller mindre hysteriskt större delen av tiden. Jag får ta makalösa mängder bilder och sortera fram dom minst suddiga. Men det är som det är, för om jag ska vänta på en vindstilla dag kan dom hinna vissna igen.

Nu hoppas jag på lite skonsammare väder snart. Ridbanan råkar tyvärr befinna sig där det blåser värst av alla ställen på hela gården, så den är helt enkelt ingen angenäm plats just nu. Att ge sig ut längs åkrarna känns inte bättre för där finns det inget som stoppar den eländiga blåsten. Det är bara Baloo med sin björnpäls som inte ens verkar märka när det är kallt ute. Hagarna ligger dock bättre till - framförallt den bakom stallet där det är så pass vindstilla och varmt att man nästan kan ta av sig jackan. Tror att jag ska rida där istället och låtsas att det är sommar ;-)

Här kommer iallafall några vårbilder från slätten :-)






Vis av erfarenheten från föregående fototillfälle rensande jag inte bland blommorna för att slippa få kiss på händerna ;)




Några små påskliljor tittar fram mot en risig och rufsig bakgrund ;)


Gräslöken har växt rejält, och måste beskyddas från Baloo:s kisseskvättar ;)


Baloo njuter obekymrat av alla väder som matte inte njuter av ;)


Araberna mumsar hö i lä - annars skulle deras hö ha blåst bort ;)


Baloo patrullerar gården ;)






























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar