tisdag 8 mars 2016

Optimist eller pessimist - vilket är lättast att vara?

Det ligger nog nära till hands att tro att det är lättare att vara optimist än att vara pessimist. Men är det det? Var och ens inställning och personlighet är väl naturlig för den enskilde innehavaren.
Att vara optimist utesluter inte att man är realist. Detsamma gäller om man är pessimist. Skillnaden ligger i hur man hanterar dom realiteter man råkar ut för. Medan optimisten fokuserar på ett problems lösning, så fokuserar pessimisten på dess oöverstiglighet och bestånd. Optimisten ser möjligheter medan pessimisten ser svårigheter.

Så varför skulle det då kunna vara svårare att vara optimist än pessimist?

Jo, därför att pessimisten är redan salig i sin tro att ingenting kommer att fungera, gå bra eller vara roligt. Det gör världen trygg genom sin förutsägbarhet, och hjärnan behöver inte tröttas ut med att lösa problem. Det är bara att upplysa närmast drabbad om den mängd svårigheter som väntar.

Optimisten är lika salig i sin tro att allt kommer lösa sig, gå bra eller vara roligt. Men här börjar det svåra - man ska nämligen ofta för att kunna åstadkomma vad som är tänkt lyckas övertyga pessimisten om att överge sin grundmurade tro, vilket kan vara svårt att lyckas med.

En äkta pessimist vill nämligen inte bli övertygad om att saker kan vara lätta eller gå bra, utan lägger all sin kraft på att presentera argument som ska bevisa att optimisten har fel. Dessa negativa argument förökar sig dessutom ofta per automatik som ett ogräs.
Optimisten måste bemöta argumenten med extremt väl genomtänkta lösningar - väl medveten om att pessimisten står beredd med bössan för att skjuta hål på dessa.

Optimisten får helt enkelt anstränga sig så mycket mer, vilket suger kraft. Alltså måste det vara lättare att vara pessimist. Eller...?



6 kommentarer:

  1. När du skriver argumenten där så är jag faktiskt beredd att hålla med dig om att det måste vara lättare att vara pessimist.

    sv: Haha, undra hur det hade gått med skidorna bakofram:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det känns så iallafall, men man vet ju aldrig. Det kanske är jobbigare än jag tror att vara pessimist :)

      Det hade nog gått trögare än vad jag föreställde mig om jag hade lyckats vända på bindningarna...haha :D

      Radera
  2. Jag tror att man har roligare som optimist i alla fall. Även om det inte går som man tänkt sig, så kan man ta det med ett garv. En pessimist må känna sig nöjd med sitt "vad var det jag sa", men tar nog misslyckandet hårdare ändå. Eller? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja roligare har man absolut som optimist - det är jag övertygad om. Så jag tror att du har rätt! :-)

      Radera
  3. Det är inte roligt med pessimister , allt är bara så tråkigt o jobbigt..
    Det är bättre att vara optimist o att umgås med dom =)
    Ha en fin kväll kram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med, för pessimister kan verkligen konsten att suga energin ur den som får lyssna på allt negativt. Personligen är jag optimist och har roligast ihop med likasinnade :-)
      Kram och ha en fin kväll du också <3

      Radera