söndag 27 mars 2016

Idag har vi haft det gött! :D

Tänk att det kunde bli en sån strålande fin dag idag! Himlen har slösat med solsken, och detta var vi förstås tvungna att ta vara på :-) Man är ju inte direkt bortskämd med dagar som denna, så för att få ut optimalt mycket av den har vi varit utomhus hela dagen lång!

Ett säkert vårtecken är att det är njutbart att sitta i solen mot en husvägg och dricka kaffe. I mitt fall behöver inte kaffet känna sig ensamt, utan det får förstås sällskap av fikabröd. Jag är dock inte ensam om att tycka om bakverk, så jag fick försvara mina kakor och bullar mot Baloo:s upprepade försök att förskansa sig från min lilla kaffebricka ;-) En vacker dag som denna unnade vi oss ett sällsynt undantag från det där med god fostran, och den sugne jycken fick smaka både min bulle och översidorna på mina Ballerinakex. Jag är nämligen inte så förtjust i dom torra och trista översidorna ;-)

Nån nytta tyckte jag att Baloo kunde göra för att få fika, så jag talade om att han kunde ställa upp på några fina gemensamma bilder som tack. Tyvärr hade vi olika uppfattningar om den saken, och medan jag ville få till åtminstone en enda harmonisk bild som utstrålade livsnjutning, ville Baloo bara förse sig med sin ranson av kaffebrödet snarast möjligt. Att stackars jag ville ha några bra bilder brydde han sig inte det minsta om, så därav blev det inga såna heller. Åtminstone inga som utstrålar det där upphöjda lugnet som jag var ute efter ;-)

Hästarna fick leka av sig tillsammans på ridbanan, och efter lite rullande (som omintetgjorde vackra bilder på skinande blanka pälsar) och en del busande, så blev dom sömniga och stod och småslumrade i solskenet. 

Men vilan blev inte hur lång som helst, för vad vore en dag som denna utan en ridtur? Idag var det Rackarhästen och Kola som fick bära oss ut i naturen. Planen var en stillsam tur i lunkandets tecken till fåglars ljuva sång. Men två pigga hästar hade helt andra planer, så något lunkande blev det inte tal om. Båda två hade spring i benen som fick kontrolleras nogsamt där det var lerigt och halkigt. Rackarhästen frustade otåligt bakom Kola, som blev ytterligare uppiggad av att ha en hetsloppa bakom svansen. Farten hölls dock under kontroll i alla gångarter, och vi hade det riktigt rolig trots att vi glömde att lyssna på fågelsången ;-)

Nu hoppas vi på en lika fin morgondag!! :D


Är inte detta livsnjutning så säg... ;-)


Solen strålade från en klarblå himmel som min telefon inte har lyckats göra riktig rättvisa ;-)


Baloo tittar lystet på min goda kanelfyllda bullskiva ;-)


Jag försöker få Baloo att sitta fint bredvid mig för att ta en bild, men han är väldigt ointresserad...


Jag försöker ransonera bullbiten för att hålla kvar den obefintliga uppmärksamheten på fotandet... ;-)


Okey, matte ger upp - bullen är ändå slut... ;-)


Solen lyser på oputsade fönsterrutor - det dom alltid... ;-)


Mot denna vägg blev det riktigt varmt och skönt idag :-)


Utsikt från fikaplatsen mot ridbanan där hästarna står och solar sig :-)


Rackarhästen och Kola har sitt dagliga samtal om vem som bestämmer egentligen - trots att båda vet att det är Kola ;-)


Nej du matte, det blir inga bilder på blanka pälsar idag - så du bara vet det!! ;-)










4 kommentarer:

  1. Mysigt med djur. Just nu har jag bara en katt, men en liten vovve står allt högt på önskelistan. Tyvärr är inte min man lika sugen, så jag får nöja mig med att låna dotterns lilla goding ibland.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst är dom mysiga våra fyrfota vänner :-) Tur att din dotter har en vovve som du kan låna ibland :-) Vi hade katter för många år sedan, och dom är också jättemysiga. Har funderat på att skaffa en katt igen, men är rädd att varenda möbel och övrig inredning skulle gå om intet om Baloo och katten börjar jaga varandra i huset... ;-)

      Radera
  2. Är verkligen sant, man måste passa på att ta vara på solen när den väl visar sig. Blev ändå härliga bilder med Baloo trots att han inte riktigt ville fotas :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla rara du!! :-) Fick ta vara på de enstaka bilder som ens hade någon hygglig skärpa ;-)

      Radera