onsdag 23 mars 2016

Fy vilken hemsk natt...

När jag för en gångs skull hade lyckats somna hyfsat tidigt, fick inte min välbehövliga sömn fortgå ostörd minsann.
Det började med att Mikis väckte mig och frågade om jag hade ställt ytterdörren öppen på vid gavel. Yrvaken kände jag att det var kallt i huset, och mumlade sömndrucket att nej, det hade jag inte gjort. Jag hade dragit igen den ordentligt. Först blev jag lite orolig och tänkte att vi kanske hade haft inbrott, men så kom jag på att vi kanske glömt att låsa, och då kan Baloo ha öppnat dörren.

Så jag somnade om igen, och mitt i natten kom nästa obehagliga överraskning. Tassande små fötter precis nedanför min hals!! En mus!! Om jag hade haft ett halsband på mig kunde den närgångna varelsen ha fastnat i det med sina små spretiga fötter!! Jag viftade iväg den lilla otäckingen samtidigt som jag flög upp, och den landade med en duns på golvet. Vid det här laget var jag klarvaken och möjligheten att lyckas somna om kändes långt borta. Att vifta iväg musen hade inte heller gjort den mindre bestämd i sina avsikter att hålla mig sällskap under natten, och jag kunde höra de små fötterna springa omkring i rummet, och göra sporadiska försök att klättra upp i gardinen.

Nu hade jag dessutom blivit vrålhungrig, och då är det ju ännu svårare att somna om... Så efter en stund av fruktlös väntan på sömnen resignerade jag, och gick ner till köket för att äta en macka. Det är ganska svårt att tillverka en sådan utan att tända lyset, och med detta tänt blev jag ännu mera klarvaken. Jag plockade fram limpan och osten, och just när jag trodde att jag inte kunde få en natt mera förstörd, såg jag något som jag hade önskat att få slippa - musen kom klättrande i godan ro uppför sladden till mikron!! Den stannade upp någon sekund för att titta på mig, och smet därefter in bakom ett skåp!!

Huuujedamej vilken hemsk natt!! Jag som alltid har tyckt att det är charmigt med gamla hus. Men nu är jag tveksam...


4 kommentarer:

  1. Möss är charmiga djur men jag håller med dig, man vill gärna inte ha dem inne :(
    /Linnea

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja lite söta är dom väl, men dom ska inte vara inomhus, och definitivt inte i sängen... :(
      Mvh
      Anna

      Radera
  2. Skrattar när jag läser detta. Mycket på grund av ett minne som dök upp. Hur jag vaknar av ett ljud på natten, sträcker ut handen och tänder lampan som hänger på väggen bakom sängen. Då ser jag musen strax under mitt hand. Musen var på väg att klättra upp till lampan. Tack och lov för hundar i det läget, för när jag skrämde musen och den hoppade ned på golvet, var en av hundarna snabbt där och sedan fanns ingen mus mer...

    Kram Kim :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hujedamej för dessa möss som kommer och stör nattsömnen!! :D Sån tur att dina hundar är bra musjägare :) Baloo:s försök att fånga möss gör nog mera skada än nytta. Det är som att släppa loss en vild liten ponny i huset...haha ;-)
      Kram Anna :-)

      Radera