söndag 6 mars 2016

Folk som lägger näsan i blöt...

Kanske är det ett mänskligt drag att vara nyfiken, men den som känner sig tvungen att försöka styra andras liv och gärningar har släppt detta drag för långt. Om någon ber om råd antar jag att man kan förutsätta att sådana är välkomna. Men personligen har jag annars inget intresse av att andra ska lägga sig i vad och hur jag gör. Visst är det alltid trevligt att få höra att man har gjort något bra, eller att något blev fint. Men när det ska klagas och ifrågasättas bara för att tyckaren hellre skulle ha gjort på något annat sätt, blir det bara irriterande.

Under åren som gått i livet har jag konstaterat att det finns folk som måste lägga sig i allt och ingenting. Enstaka exempel är att man har lyckats välja fel färg på huset, dåliga bilmärken, mindre bra hästraser, samlat på otillräckligt antal modeller av glas, färgat håret i missklädsam färg, bytt jobb(!) osv osv. Jag ska inte tråka ihjäl någon med hur lång listan verkligen är.

Men när det ska blötläggas näsa i att jag inte rider, utan promenerar med en häst tre veckor efter att han vrickat sig så rejält att hela benet var uppsvullet, han var rejält halt, fick äta Metacam och stå i sjukhage - ja då har det gått för långt. Det är ganska makalöst att jag ska behöva lyssna på orerande om att "han är väl ingen porslinshäst! Ut och rid honom!!" Själv vet jag inte hur jag förmådde mig att lyssna denna gång, och ännu mera obegripligt är det att jag försökte försvara att jag låter hästen få vila sig ordentligt eftersom han vrickat denna led en gång förut, och att det då tog rejäl tid innan gallan vid senskidan och hältan försvann.

När det gäller mina djurs hälsa och välmående så har jag faktiskt ingen lust att bli förlöjligad av folk som tycker att jag är pjoskig för att en skadad häst får vila sig lite. Den som stör sig på det kan hålla truten. Bara Shut the fuck up!!! Jag är för snäll som tålmodigt lyssnar på stora pladderkäftar. Det får vara slut med det nu. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar