fredag 11 mars 2016

Det där med att hitta bra hovslagare...

Det finns ganska många hovslagare att anlita, och för mig är det superviktigt att personen är kunnig och gör ett bra jobb. Några intjänade kronor i pris per skoning, kan tyvärr bli en veterinärkostnad på sikt, när den "ekonomiska" hästägaren anlitar den outbildade "hovslagaren" för att spara ett par hundralappar. För mig är det också viktigt att hovslagaren är en riktig hästmänniska med känsla för hästar. En person som faktiskt tycker om hästar på riktigt, och som hästar trivs med att hanteras av. En lättirriterad, burdus och hårdhänt hovslagare kan få den snällaste och mest lättskodda häst att bli spänd och illa berörd.

Så långt är urvalsprocessen enkel rent resonemangsmässigt för min del. När det kommer till att hitta den här dokumenterat utbildade, duktiga och trevliga personen i verkligheten blir det svårare. Den som både är duktig och uppskattad av såväl hästar som deras ägare är ofta väldigt fullbokad, och har sällan tid att ta sig an flera kunder. Man kan kan ha en bra hovslagare, som plötsligt flyttar utom räckhåll. Att anlita någon som bor långt borta kan lägga kännbara reskostnader på priset, och långa väntetider då tappskor ska sättas på plats igen...
Tänk så skönt det skulle vara om alla hästskor kunde sitta fast tills det är dags att sko igen. Det känns ibland som att det inte går att planera sin ridning, för närsomhelst saknas det en sko. Jag är inte den som sträcker ut skoningsintervallen så långt det går, men den kortaste tiden som gått innan första tappskon är knappt tre veckor. Om jag själv vore hovslagare kunde jag ju snabbt sätta dit en sko igen, men tyvärr, så är det ju inte. Att vänta på saker är inte min starka sida, så väntan på att hovslagaren ska förbarma sig och göra hästen ridbar igen är svårt tålamodsprövande. En dags väntan är irriterande. Att vänta nästan en vecka får jag nästan eksem av...

Men nu kommer dom svåra frågorna. Hur vet man vem som är kunnig och gör rätt? En sak som jag har ägnat många funderingar åt är hur det kan komma sig att alla hovslagare gör och tycker olika. Det är som om alla jag har träffat under årens lopp har gått olika utbildningar. Vissa visar sig när man börjar ställa frågor inte ha gått någon utbildning alls, utan är självlärda. Det har t ex ansetts tillräckligt att beskåda sin fars arbete (var han utbildad måtro?) för att förvärva nödvändiga kunskaper. Med samma resonemang skulle jag kunna titulera mig kokerska för att jag under barndomen betraktade min mors arbete vid köksbänken då hon lagade mat...

Om man anlitar olika hovslagare som finns listade på Hovslagarföreningens sida, så gör inte två av dessa på samma sätt. Ta bara ämnet broddar. Den ene tycker absolut att man bara ska ha ett par traktbroddar i varje sko, medan den andre inte kan tänka sig annat än att sätta fyra broddar i varje sko. En annan sak att tycka olika om är hur stora skor hästen ska ha. Det kan skilja två storlekar beroende på vem som skor. Medan en spikar på skor som är mindre än hovarna och raspar bort mycket av hovkanten för att hoven ska få plats på skon, sätter en annan på skor som sticker ut som skidor bakom trakterna. Så finns det förstås varianter däremellan.
Inte ens antalet sömmar som sätts i varje sko är detsamma från den ene till den andre. Personligen ogillar jag starkt när det snålas med sömmarna, för tappas en söm av tre på ena sidan har det mer än en gång visat sig att två sömmar inte håller skon kvar någon längre stund...

Någon enstaka hovslagare vill se hästen röra sig inför skoningen. Dom flesta bryr sig inte det minsta om det, utan det enda som är viktigt är att hästen står klar med renkratsade hovar. Vissa lägger omsorg och tid på hovarnas symmetri. Andra verkar knappt titta efter sådan. En del tar gott om tid på sig för att göra ett bra arbete, medan andra skyndar på - ofta mer eller mindre irriterade - med nästa kund i åtanke. Några enstaka tar hänsyn till hästens användningsområde, och men dom flesta bryr sig inte, utan kör på likadant oavsett vad hästen ägnar sina dagar åt.

Hovarnas längd och vad som ska återstå av trakternas höjd är också något som det tycks väldigt olika om. Vissa tycker att hovarna ska vara så långa i tån, och ibland så allmänt höga att hästarna ser gammelskodda ut när dom är nyskodda. Andra hugger av tån och tar ner trakterna maximalt. Vad som är en hovs optimala form är föremål för det mest varierade subjektiva tyckande.

Skorna som sådana tycker man naturligtvis också olika om. Tåkappor och sidokappor föredras respektive ratas om vartannat. Tjocklek, fabrikat, materal mm är också föremål för olika preferenser. Så även hur man vid behov skapar en bättre överrullning. Inte ens vilka sömmar som är bra råder det enighet om. Tunna eller grövre? Ja det är frågan...

Så har vi metodiken i sig - kallsko eller varmsko? Det den ene anser nödvändigt är för den andre onödigt.

Det finns en sak som jag har konstaterat att alla verkar tycka lika om, och det är att var och ens individuella sätt att sko är det rätta, och att man som kund är outbildad och okunnig nog att göra bäst i att inte lägga sig i. Men vilken hovslagare är kunnig på riktigt, och vilken tror sig bara kunna? Om alla skor på olika sätt och alla gör rätt - då innebär det ju att alla sätt är bra. Eller är dom flesta sätten egentligen dåliga? 

Vissa hovslagare kan man diskutera lite med, och med andra är det helt omöjligt. Eventuella försök avbryts snabbt med upplysningen om att om vederbörande inte får göra som den vill, så kommer den inte att fortsätta att sko hästarna. "Jag gör inte så", "jag sätter inte fyra broddar per sko" etc.

Personligen tycker jag att det är jätteviktigt att kunna resonera med hovslagaren, eftersom det faktiskt handlar om att hästens hovar och resten av kroppen - som faktiskt påverkas av hovarnas hälsa - ska må bra.

Vad tycker du? Vad har du för erfarenheter?


2 kommentarer:

  1. Klart du vill ha någon som kan det hon/han gör :)

    haha ja det är säkert så många har det i msyg, men varför ha det i smyg när man kan dela det med andra :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja även om det är trevligt att "spara" pengar, så får det inte ske på bekostnad av hovarnas hälsa :)

      Radera