torsdag 17 mars 2016

Careful what you wish for... ;-)

Ganska nyligen åkte jag och arabhästarna iväg till Prinsens Araber för att öva upp våra färdigheter lite :-) Ett av målen med resan var att Pari skulle få lite mera framåtbjudning. Man skulle kanske kunna tro att ett ungt fullblod snarare skulle behöva öva sig på att reagera på bromsen, men nej - Pari har varit hästvärldens Tjuren Ferdinand. Gos och mys har alltid varit lika välkommet, men att arbeta har väl varit sisådär ;-) Jag får väl erkänna att han inte har behövt anstränga sig så mycket heller, för han var två år när jag köpte honom, och han reds in på sommaren när han var tre år. Sedan blev det vila under hösten och en väldigt lugn igångsättning under vintern. Förutom att han har växt, så har marken utgjort ett förfärligt dåligt underlag att rida på. Det har varit isigt och knöggligt, så det har mest blivit att skritta.

Men tiden hos Ella användes väl, och en bekvämlig yngling har nu kommit på att det inte alls är så dumt att röra på sig ;-) Faktum är att framåtbjudningen har växt sedan vi kom hem, och i kväll var den större än vad nöden kräver ;-) Jag kände redan på vägen till ridbanan att stegen var betydligt raskare än vanligt, och väl uppe i sadeln fick jag erfara detsamma... Lillpojken var piggare än någonsin, och ville öka farten. Det blev mera jobb med bromsen än med gasen, och för första gången fick jag uppleva diverse ystra krumbukter när min oanat pigga yngling ville busa till det lite.

Så jag kan lugnt konstatera att resan till Ella gjorde att målet för Pari har uppnåtts. Fortsätter det såhär får vi åka tillbaka och träna på att använda bromsen istället... ;-)


Pari & jag efter kvällens ridning. Förutom att vi är lerstänkta och lortiga, så är pälsfällningen igång för fullt, så min fina pålle ser för stunden ut som en lurvig rugguggla ;-)


Pari efter en lång och slitsam stund med ryktborsten som blixtsnabbt fylls med mängder av päls... ;-)











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar