torsdag 10 mars 2016

Är alla människor lika mycket värda?

Det kan vara frestande att reflexmässigt svara ja på den frågan, men personligen måste jag tyvärr svara nej. Kanske gör jag dig upprörd nu, men jag tycker att man rent av är orättvis om man svarar ja.

För hur kan en kallblodig mördare vara lika mycket värd som sitt offer? Hur kan pedofilen vara lika mycket värd som barnet, som tvingades genomleva och ska fortsätta leva med sviterna efter djupt smärtsamma och smutsiga övergrepp? Hur kan våldtäktsmannen vara lika mycket värd som kvinnan vars liv han förstörde, för att tillfredsställa sina djuriska lustar? Hur kan våldsverkaren vara lika mycket värd som sitt misshandlade offer? Hur kan den som mobbar någon vara lika mycket värd som den som blir utsatt för och mår urdåligt av den kränkande behandlingen?

Jag är inte ens ledsen att säga att jag aldrig kommer att tycka att de ovan uppräknade förbrytarna och mobbarna - och andra liknande sådana som jag inte har nämnt - är lika mycket värda som sina offer. Eller som de människor som inte utför onda, sjuka och vidriga gärningar mot sina medmänniskor. Jag tycker att man bör modifiera den slentrianmässigt uttalade frasen att "alla människor är lika mycket värda", till "alla människor som inte gör sina medmänniskor illa är lika mycket värda".

Vad tycker du?


10 kommentarer:

  1. Håller absolut med dig! Vi har den där diskussionen några gånger under min utbildning till behandlingspedagog och var delade meningar kan man säga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja jag kan tänka mig det. Hur obegripligt det än kan verka, så finns det uppenbarligen människor som t ex tycker att Hitler och moder Teresa var lika mycket värda...
      Mvh
      Anna

      Radera
  2. Nog tycker jag att människor är lika mycket värda oavsett. Både Hitler och Moder Theresa, har samma värde, precis som Jimmie Åkesson och Jonas Sjöstedt.
    Den som kallblodigt mördat och offret har också lika värde.
    Däremot har det som vissa gjort, eller vara upphov till, vara fruktansvärt. Men där handlar det om handlingen och inte som människa.

    De enda som pratar om att människor är olika mycket värda, är de som gärna sympatiserar med vårt högerextrema parti. Inte ens de är mindre värda, men deras åsikter är för mig helt främmande. Även om man är utvecklingsstörd eller fullt frisk så har man lika stort värde.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som du säkerligen förstår håller jag inte med dig om det mesta du skriver. Med det resonemanget så är människor och deras handlingar - vilka grundar sig i individens val och värderingar - skilda åt. Individen särskiljs från allt ansvar för sitt agerande, och kan göra hur onda saker som helst med bibehållet människovärde av samma storlek som som de som gör gott - eller åtminstone inte skadar sina medmänniskor. Jag håller dock med om att man har lika värde oavsett om man är frisk, utvecklingsstörd eller sjuk, och kan tillägga att det gäller även om man är gammal eller ung, fattig eller rik, kvinna eller man, och oberoende av t ex etnicitet och sexuell läggning.

      Dock är det ju så att det är människans egna påhitt att den till skillnad från andra däggdjur har en mänsklig rättighet att alltid vara "lika mycket värd" oavsett vilka illdåd den väljer att begå, eller hur elak den än är. Om Anders Behring Breivik hade varit en hund så skulle människan ha avlivat honom. Människan har bestämt att andra däggdjur inte är lika mycket värda som människor, och den bestämmer också djurens värde och vilken rättighet dom har att få leva samt på vilket sätt - utifrån om de tillför människan något, eller om de skadar människan och dess intressen. Kanske en utsvävning från min sida, men jag försöker ge exempel på hur godtyckligt människan bestämmer "värdehierarkin".
      Hursomhelst ligger det "goda" människor nära till hands att alltid sortera in åsikter i politiska fack, och åsikter som inte passar in i den strikta politiskt korrekta ramen faller genast in bland de högerextrema. Eftersom Sverige idag är ett land där "Gillar olika" står för att gilla lika, och att gärna aktivt utöva åsiktsförtryck och mobbning av de åsikter som inte tolereras av de som tycker "rätt", finns det människor inom alla politiska riktningar som tycker "högerextrema" tankar i smyg. I dagens samhälle vet man mindre än någonsin vad folk egentligen tycker, eftersom få människor vågar riskera att bli socialt utstötta.
      Men tack för din kommentar :-)

      Radera
  3. Absolut, håller verkligen med & bra skrivet:)

    SvaraRadera