onsdag 17 februari 2016

Våld som inlärningsmetodik...

Jag fick en gång en fråga om jag kunde rekommendera en bra tränare inom ett visst geografiskt område, åt en person som ville utbilda först sig själv och sedan sin unghäst. Intresset var western och även AR. Så jag funderade på om jag kände till någon tillgänglig person att anlita.
Funderingarna satte dock igång en del tankar, efter erfarenheter jag fått i olika sammanhang som t ex clinics. På vilket sätt vill man egentligen att ens häst ska utbildas? Hur vill man att hästen ska vara när den har utbildats? Vilken relation vill man ha till sin häst?
Jag vill personligen att hästen ska lära sig saker utan våldsinverkan och bestraffningar. För mig är det också viktigt att hästen får bibehålla sin personlighet. Jag vill ha en relation där jag förvisso är ledaren, men som bygger på samarbete och ömsesidigt förtroende.
Jag tror inte för ett ögonblick att en stressad häst blir lugnare av att den får motta rapp och slag med tillhyggen såsom spö, långa lädertyglar, ledrep etc. Jag tror heller inte att hästens samarbetsvilja eller förståelse vare sig väcks eller bibehålls med ovanstående metod. Okey, man kan med våld tvinga såväl människor som hästar och hundar till lydnad, men om man tänker kritiskt – är det ett bra sätt? Det finns bevisligen dom som tycker det. Det finns även människor som förväxlar inlärd hjälplöshet med lydnad, och upplever sig ha åstadkommit något bra. Men har dom det? Är det önskvärt att hästen uppträder nästintill apatiskt mellan sina verkställanden av människans kommandon?
Jag åkte vid ett tillfälle bort en helg med min ena häst för jag ville att vi skulle lära oss nya saker tillsammans inom western. Vid några tillfällen trotsade min häst, och jag förstod av vilka anledningar han gjorde det. Så jag ville jobba oss igenom situationerna på sedvanligt sätt utan våld. Det kan ta en stund, men det får det göra. Man får helt enkelt ha tålamod. 
Men nej, “Använd spö!!” var rådet, och nej det gjorde jag inte. Det fick ta den extra tiden det tog att lyckas då det trotsades. Då började kursledaren dra en massa dåliga skämt om rasen som min häst tillhör. Så jag frågade om inte vederbörande som är så duktig kunde rida min häst och visa oss hur saker ska gå till. Men svaret blev nej med motivationen att “Om det var min häst skulle den få SÅÅÅ mycket stryk!!!”. Jaha, så det var alltså receptet på god inlärningsmetodik från en känd och kunnig tränare. Då fick jag väl betacka mig.
Vid ett annat tillfälle åkte jag på westernclinic med en annan häst som jag ganska nyligen köpt precis nyinriden, så han var ganska ung och oerfaren. Även han trotsade vid några tillfällen, och jag misstänkte att det var något som inte var som det skulle med honom. Även denna tränare ville att jag skulle spöa hästen till lydnad, för "Han är gammal nog nu, ska jag hämta ett spö åt dig?" Jag tackade som vanligt nej, och visad lite tålamod gjorde min unge häst som det var tänkt. Efter att clinicen var klar fick tränaren rida hästen för att visa hur saker ska gå till (utan spö naturligtvis). Han gjorde inte ett dugg som hon ville, utan var motsträvig och stel som en eldgaffel. Med facit i handen kan jag säga att jag aldrig skulle ha förlåtit mig själv om jag hade spöat hästen. Eftersom jag misstänkte att något var fel körde jag honom till en klinik för en mycket omfattande undersökning. Det visade sig att han hade inflammationer i flera leder. Trots att vi inte hade känt varandra så länge, gjorde han det jag bad om när jag bad honom varsamt och snällt, men för tränaren - som red lite "tuffare" tänkte han inte plåga sig.

Det finns alltid en anledning när hästar "trotsar". Dom vill säga oss något, och det är upp till oss som ägare att lyssna och försöka förstå. Hästen kan ha ont, den kanske inte förstår vad vi menar, den kan vara osäker, rädd eller bara uttråkad. Men våld löser ingenting - inte i min värld iallafall. 
Jag tror säkert att dom flesta tränare utan att använda våld klarar av att få en envis häst att samarbeta med glädje. Men personligen tycker jag att det är väldigt tråkigt att betala för att få lära sig något, och den som ska vara kunnig rekommenderar våld som en utväg ur alla situationer då det "krånglar" lite.

Vad tycker du? 




2 kommentarer:

  1. Jag har ju ingen erfarenhet av hästar, men att ta till våld för att få någon att lyda antingen det är djur eller människobarn, tycker jag är helt fel. Konstigt att man lär ut sådana metoder.

    Birgitta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är verkligen helt fel, och för mig är det obegripligt att någon ens vill lära ut såna metoder. Personligen skulle jag tycka att det vore pinsamt, för förutom att det är ett mycket otrevligt och dåligt sätt att lära ut något, så tycker jag att det blottar en bristande kunskap hos den som tar till våld.
      Mvh Anna

      Radera