lördag 20 februari 2016

Oväntat besök i soffan inatt...

Man skulle kanske kunna tro att det var ett välkommet besök, men så var det sannerligen inte. Det plockades inte fram någon Gevalia kan jag bara säga... Jag hade (inte oväntat) somnat på soffan, och sov likt ofta på fredagsnätter den utmattades hårda sömn. Mitt i natten vaknade jag förskräckt och allmänt omtöcknad av att någon rörde vid mitt ben! Jag insåg snabbt att det inte var fingrar jag kände mot min småfrusna hud, utan små fötter som tassade sig fram längs smalbenet!! En MUS!!!!
Jag sparkade till med benet, och musstackaren flög iväg i okänd riktning i mörkret, för att landa med en liten duns någonstans på trägolvet. Halvsittande och rysande tänkte jag att det nog skulle vara bättre att släpa sig upp till sängen istället, och förhoppningsvis få sova färdigt ifred.

Men hur skulle jag somna igen efter upprörande uppvaknande som detta? Det tålde att tänkas på. Så jag la mig ner med planen att fundera någon minut på vad som skulle vara bäst - att masa mig upp till övervåningen, eller att ligga kvar med risk att den sällskapssjuka musen skulle återvända till soffan.

Men jag behövde aldrig bestämma mig, för så fort huvudet landade på kudden somnade jag lika hårt igen.


Det blev naturligtvis inte tid att fota mitt oönskade nattsällskap, så bilden föreställer en annan objuden gäst som jag fångade in och kastade ut.

2 kommentarer:

  1. Möss är inget man vill ha inomhus, men tack och lov har jag tre små jägare här hemma :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja då lär du väl slippa möss kan jag tänka mig :) Skulle behöva ha åtminstone en liten jägare här. Hunden jagar gladeligen mössen, men han är för stor och klumpig för att lyckas fånga dom :)

      Radera