torsdag 25 februari 2016

Orkar nog inte resa mig igen...

Idag har det varit en riktigt fullspäckad dag, som började ännu tidigare än vanligt. Nu är jag verkligen trött, och har tillfälligt landat på sängen en stund, för att sträcka ut mig innan det är dags för dom avslutande sysslorna... Frågan är hur jag ska orka släpa mig upp igen, för helst vill jag bara somna nu.

Jag hann iallafall rida Pari en stund innan mörkret föll, så lite roligt har jag hunnit med också ;-) Korten blev väl inte de allra bästa, men jag får väl skylla mig själv eftersom jag inte får tummen ur och skaffar mig en riktig kamera ;)
Positivt är dessutom att Rackarhästen som gått med tre skor sedan helgen äntligen har en komplett uppsättning igen :-)




När man har varit duktig ska man bli klappad :-)


Kan någon gissa vad detta är?


En ledtråd är: något MYCKET irriterande. Bilden föreställer nämligen den tjocka is som bitvis gör ridbanan bättre lämpad för skridskoåkning än för ridning :-/ Två dagars rikligt blötsnöande för ett antal dagar sedan, följdes av omväxlande töväder med lite regn, och iskalla dagar med minusgrader. När det blaskiga snötäcket värmts till en tjock sörja, ökade kylan på och gjorde ridbanan hård och glashal. Fy tusan så trist!! Jag gjorde ett tappert försök att skotta bort så mycket jag kunde av sörjan innan den frös till, men det blev en övermäktig uppgift... När marken är frusen rinner inte vattnet undan som det gör på sommaren. Då kan det spöregna bäst det vill utan att det blir sjöbildning. Så tyvärr är det mest i ena änden det är isfritt, och rörelseutrymmet är starkt begränsat :-/ Det är inte bara ridbanan som ser ut så, utan även hagarna och grusvägarna.

När det är vinter så ska det vara vinter!! Marken ska vara täckt av snö som gör kvällarna ljusa och håller fyrfotingarna rena. Snön ska ligga kvar till våren, och då ska den snabbt smälta bort. Som det är nu är det fullkomligt värdelöst. Vintern hinner ju knappt börja innan väderväxlingarna sätter fart - snöfall, töväder, regn, lera, kyla, is, snö osv. Underlaget för ridning är helkass en stor del av tiden - åtminstone där jag bor. Trots att jag vet att det är totalt meningslöst att gnälla på vädret, så känner jag mig ändå lite grinig på det. Helst skulle jag vilja packa en lastbil med hästar och förnödenheter och dra till Spanien!

Men men, det är bara att bita ihop och köra på...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar