söndag 10 januari 2016

Sagolikt vacker utflykt idag :-)

Vintern kan vara fantastiskt vacker ibland, och idag var en sådan dag. Så för att få njuta optimalt av det snövita landskapet lastade vi Kola & Rackarhästen och drog iväg till skogs. Det kändes en smula äventyrligt att ge sig av, för man vet inte om man kan lita till hundra procent på att det plogas i ett naturreservat. Men det var delvis plogat, och med hjälp av fyrhjulsdriften tog vi oss fram i backar och snö :)

Det var tur att vi vågade oss iväg, för det var makalöst vackert i skogen! :) De stora granarnas grenar tyngdes ner av snön, och det var så gnistrande vitt att det kändes som att rida i ett vykort. För första gången kom jag på mig själv med att vilja ha en kamera på hjälmen, för det hade varit härligt att kunna filma turen.

Rackarhästen är så mycket starkare än förr, och har fått ett helt annat driv. Kanske lite mera än nödvändigt rentav ;-) Det märktes att hästarna var lika glada som vi att komma ut i skogen, och dom frustade belåtet när vi tog oss fram längs små vägar och igensnöade stigar. Vi tog det lugnt och behagligt, för man vet inte riktigt vad som döljs under snön i den gamla risiga och ovårdade skogen. Vid det här laget hittar vi nästan överallt, men landskapet ser väldigt annorlunda ut när det är täckt av snö.

Handskarna höll mina händer perfekt varma, och till och med tårna klarade sig bra iförda mina allra tjockaste ullsockor. Jag hade kvällen innan lyckats gräva fram ett par gamla vinterridstövlar i pannrummet, men till min stora förtret hade nån eländig liten mus smitit in i den ena för att skaftet var öppet. Och eftersom möss inte gör så mycket annat än bajsar, så hade den gjort ifrån sig så frikostigt i min stövel att det var otänkbart att ta den på sig!! Nåväl, det gick ju bra ändå, och jag kommer att byta innersulan - var så säker!

Tyvärr blev det inget fotande under färden, för mobiltelefonen låg väl inklämd i täckjacksfickan under både säkerhetsväst och reflexväst. Men några få kort blev det när vi kom tillbaka till bilen precis innan mörkret föll :)

Nu är vi hemma igen och jag är både sömnig och hungrig, så nu ska jag sluka några köttbullar med potatismos, och sen ska jag sjunka ner i soffan ;-)







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar