måndag 4 januari 2016

Nu äntligen har jag fått tummen ur...!!

Det händer mig någon gång då och då att saker som kan vara bra att göra - men inte måste göras - skjuts på framtiden. På obestämd tid... En sådan sak är att se till att få ut innehållet ur min gamla dator som tröttnade på livet för något år sedan. Hårddisken har stått och samlat damm i mitt kontorsrum, och varje gång jag har tittat på den så har jag lika snabbt tittat bort igen. Vissa saker är helt enkelt så urbota TRÅKIGA att ägna sig åt, att de ogärna blir av.

Men idag kunde jag inte skjuta på saken längre. Jag måste komma åt ett par dokument, och jag vill komma åt boken som jag höll på att skriva när datorn gav upp. Så idag nådde jag deadline för min bekvämlighet, och nu håller jag på att vittja det gamla datorskrället. Än är jag inte klar, men det verkar gå bra hittills :-) Det kommer bli himla bra att få tillgång till allt när det är på plats i min nya dator, men jag misstänker att jag måste konvertera filformaten lite... Nåväl, det lär lösa sig när allt är på plats.

Det ska bli roligt att få upp min bok på skärmen igen. Jag har nästan glömt vad jag skrev vid det här laget, men minns vad det var tanken att den skulle handla om. Tänk om jag inte gillar den längre? Jag är ganska hopplös när det kommer till bokskrivande, för jag hinner knappt skriva ett kapitel innan jag får en helt annan idé som jag tycker är roligare och bättre. Det märks ganska tydligt hur jag är i min blogg, för jag skriver om olika saker hela tiden. Samtidigt vet jag ju att det beror på att jag i bloggen fångar orden som dom kommer. När jag skriver på mina böcker måste jag planera och skriva efter en struktur, och då blir skapandeprocessen helt annorlunda. Men eftersom jag är som jag är, så kanske jag ska ha flera böcker igång samtidigt. Då kan jag ju vela fritt mellan mina idéer, och byta mellan böckerna varje gång jag sätter mig och skriver. Så blev det på den tiden jag målade oljemålningar. Jag hade alltid minst två och vanligen tre målningar igång samtidigt, och det funkade hur bra som helst. Så det får nog blir så med mitt bokskrivande också :-)

Jag har också utsett en ny "skrivarlya" i huset för att främja inspirationen. Jag ska sitta där det är ljust och vackert, och där jag har utsikt över gården. Idag bjuder jag på en bild på min framtida skrivarlya så som den såg ut då jag och kära Molly flyttade in på gården. Jag tog kortet på Molly när huset ännu var tomt, vilket det inte längre är på långa vägar... Platsen för att skriva känns helt rätt, och kanske kommer jag att känna min gamla väns närvaro när jag sitter där och skapar.


6 kommentarer:

  1. Fångades av din rubrik. Önskar att det var mina ord. jag har fortfarandetummen i... Vet inte hur jag ska göra det som är viktigast i livet för mig. Orden är livet och berättelserna trängs i mitt huvud. Men det blir inte gjort. Beundrar dig och alla de som GÖR DET.
    hälsningar /Marés
    Lycka till du okända. Må du lyckas. Önska det vore mina ord...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket Marés! Det tog så lång tid att få tummen ur, att det finns hopp för alla som fortfarande har den i :-) Det kan vara väldigt svårt att komma fram till hur man ska göra det som är viktigast i livet, och än är inte skrivandet min huvudsyssla, men jag drömmer om att det ska bli det. I mitt fall har det nog varit så att berättelserna har trängts så mycket i huvudet att dom har trängt bort varandra så att ingen av dom kommer fram ordentligt. Men nu har viljan att lyckas segrat, och jag hoppas att den ska lyckas sortera bland alla ord som bubblar och vill ut :-) Jag önskar dig också Lycka till! När du minst anar det kommer det att klarna! Hälsningar Anna

      Radera
  2. Att gå igenom en gammal hårddisk är ett krävande arbete!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det tog sin tid, men nu har jag iallafall fått ut det jag behövde och lite till! :-)

      Radera
  3. Lycka till med bokprojektet (eller jag kanske skall skriva projekten) i din nya fina skrivarlya!

    Birgitta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Birgitta! Ja det blir nog kanske mer än ett projekt samtidigt :-) Men nu har jag fått ut min första bok ur datorn, och känner att det är den jag är mest sugen på att skriva för stunden...:-)

      Radera