fredag 29 januari 2016

Litar du på din intuition?

Personligen borde jag göra det betydligt oftare, eftersom den brukar visa sig ha rätt. Det har hänt många gånger att jag har fått en stark känsla inför en person eller en situation, men av olika anledningar har jag resonerat bort känslan för att mitt förnuft inte har velat tro på den. Det har vanligen handlat om situationer då jag känt en slags abstrakt obehagskänsla inför en människa redan vid det allra första mötet. Det har också kunnat vara inför en situation som jag ska välja att befinna mig i eller inte.

I grund och botten tror jag att det handlar om att jag inte vill misstro någon eller något om det inte finns uppenbara eller logiska skäl. Jag är en sådan person som vill tro gott om människor jag stöter på i livet tills motsatsen är bevisad. Dessutom vill jag ofta inte rata att göra något som skulle kunna vara bra, om det inte finns argument som talar för att det är dåligt. Tyvärr leder detta förnuftets resonerande med intuitionen ofta till att den sistnämnda får vika sig. Åtminstone då den av oförståeliga skäl talar om för mig att en människa som jag inte känner är en lömsk person jag bör akta mig för. Varför skulle jag lyssna på sådan negativitet när människan står där inför mig - trevlig, leende och synbarligen välvillig. Eller då intuitionen inte kan komma med några förklaringar till varför jag bör undvika något som jag vill göra.

Varje gång som intuitionen får säga "Vad var det jag sa!!" lovar jag den att lyssna nästa gång, så att jag slipper att ångra mig. I dom stunderna känns det så självklart att lyssna på den som alltid brukar ha rätt. Men så går det en tid, och tråkiga saker faller i glömska. Så även mitt löfte till min intuition.

Det har t ex hänt att jag har blivit varnad för människor, t ex "akta dig för den där personen, för rätt vad det är får du en kniv i ryggen". Inte ens då har jag aktat mig, utan har lyssnat på orden och ändå gett personen ifråga en chans att visa mig vem den är. Jag har varit lika trevlig mot människor jag har blivit varnad för, som mot människor jag bara har hört gott om. Det skulle ju kunna vara så att personen ifråga kanske inte har lust att sticka kniven i ryggen på mig, bara för att den har gjort så mot andra.

Tyvärr har denna vänlighet från min sida inte alltid varit till glädje för min del. För när jag har vägrat att döma någon pga vad både intuitionen och vad andra säger, har jag släppt hederslösa människor för nära. Kanske inte nära i ordets rätta bemärkelse, men tillräckligt nära för att få möjlighet att göra skada. Vissa människor är tyvärr inte godhjärtade, utan tar sina chanser att uppfylla sina syften, utan att för den skull visa någon som helst uppskattning gentemot den som har hjälpt dom att nå sina mål.

Intuitionen har ofta talat till mig i arbetslivet, för när man befinner sig i en ledande position, och särskilt om den är lite "högre", så kan man känna sig tämligen säker på att det finns folk i ens närhet som gärna skulle vilja ta över ens jobb. Karriärsuget lockar tyvärr fram det allra sämsta i många, och en sak som vissa människor kan vara utomordentligt duktiga på är att förställa sig. En del använder denna förmåga till något bra, blir skådespelare och vinner en Oscar. Andra tar med sig förmågan ut i samhället och i synnerhet i arbetslivet. Det är många karriärister som hade kunnat vinna en Oscar om det fanns ett pris att få för extrem falskhet.

Som tur är har intuitionen också fört något gott med sig då jag faktiskt har lyssnat på den. För det har också hänt att den har sagt att en person är bättre än sitt rykte, och då har jag haft glädje av att lyssna. Eller när intuitionen har sagt åt mig att inte ge upp i en situation då det funnits många välgrundade och logiska argument för att göra det. Ibland har jag fått kämpa fruktansvärt hårt, där det inte ens har verkat finnas några framkomliga vägar. Då har jag skapat vägar och sett till att ta mig fram dit jag vill oavsett hur hopplöst eller omöjligt något har verkat vara. I sådana situationer har jag lovprisat den vägledande känslan.

Så nu ska jag minsann börja följa min intuition fullt ut i den mån det går. Den är en pålitlig rådgivare.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar