måndag 25 januari 2016

Ibland vill jag bara strunta i klockan...

Det finns perioder när jag tycker att det är bara FÖR trist att vara bunden av klockan. Nu är det dags att göra si, och nu är det dags att göra så. Man ska somna när man inte är trött, för att klockan är mycket. Man ska stiga upp när man är trött för att klockan ringer. Man ska äta när man inte är hungrig för att klockan säger att det är dags, eller man ska vara hungrig i väntan på att klockan ska ge sin tillåtelse. Man är sugen på att göra något, men det är för sent. Eller man har inte lust att göra något, men måste för att det är dags.

Är jag ensam om att avsky klockan ibland? Jo jag vet att man har sina förpliktelser att uppfylla här i livet, men ibland har jag lust att slänga klockan i soppåsen! 


6 kommentarer:

  1. Svar
    1. Då är jag inte ensam om känslan iallafall! :-)

      Radera
  2. Håller också med. Men, det konstiga är att fastän jag varit pensionär i många år så styrs jag fortfarande av klockan och bestämda tider. Jag har alltid varit kvällsmänniska och haft svårt att gå upp på morgonen. Nu har jag möjlighet att sova så länge jag vill, men om jag sover till nio skäms jag för att klockan är så mycket. Fast det skall erkännas, något som jag unnar mig är att ta in morgonmålet till sängen och läsa tidningen på "paddan" i lugn och ro. Ibland kan klockan bli ganska mycket innan jag kommer igång. Då försöker jag tänka, vad gör det jag kan ju göra som jag vill - bort med skämskänslorna!

    Hälsningar
    Birgitta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan skämskänslorna bero på att samhället tycks se morgonpigga människor som lite bättre än morgontrötta sådana måtro? För egentligen har man ju ingen anledning att känna sig skämsig för att man sover ut när man ändå inte har någon tid att passa? Det låter jätteskönt och avkopplande att äta frukost och läsa tidningen i sängen :) Själv har jag ganska lätt att vrida på dygnet, men det blir inte tillfälle så mycket oftare än på semestrarna, och då hästarna går på bete :) Mvh Anna

      Radera
  3. Ja ibland vill man bara gömma sig under täcket och inte tänka på vad man måste göra vid vissa tidpunkter. Jag kör en lista utan klockslag och sätter en timer på 25 min, efter det tar jag en rast :) Och sedan börjar jag om.

    Ha en fantastisk dag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter som ett behagligt system - att jobba 25 minuter åt gången med rast emellan :-)
      Ha det jättebra!

      Radera