tisdag 26 januari 2016

Förbjuden vänskap i "fördomsfria" Sverige...

Jag tror att det är ganska många som tror att Sverige är mycket modernare och fördomsfriare i sin syn på kvinnligt och manligt, än vad det egentligen är. Ett exempel på där jag personligen inte har mötts av så mycket annat än ålderdomliga uppfattningar, är frågan om kvinnor och män kan vara vänner med varandra. Alltså kompisar utan någon sorts "fysiskt" umgänge. Du som läser det här nu kanske tänker att det är självklart - visst kan dom vara det. Och ja, så är det - under vissa förutsättningar har jag konstaterat. 

Som barn kan flickor och pojkar leka med varandra bäst dom vill utan att det betraktas som konstigt. När barnen blir tonåringar kan förvisso andra känslor än leklust uppenbara sig i relationerna mellan tjejer och killar, men dom kan fortfarande vara kompisar med varandra utan att någon stör sig på saken. Som vuxna kan män och kvinnor var kompisar och umgås hur mycket dom vill utan att väcka anstöt - så länge dom är singlar. 
För det är när en eller båda parterna i den platoniskt vänskapliga relationen hittar en partner, eller när två personer som är tillsammans med någon blir vänner, eller när en person som är tillsammans med någon blir vän med en singel av motsatta könet, som omgivningens misstänksamhet blixtsnabbt vaknar till liv.

Personligen har jag aldrig haft särskilt svårt att bli vän med människor av motsatta könet. Jag har haft - med betoning på haft - riktigt bra vänner, dvs sådana som jag betraktat som mina bästa vänner. Det har handlat om personer som jag har kunnat prata med om allt jag har velat, och som jag verkligen har uppskattat att ha som vänner i mitt liv. Men tyvärr har inte dessa vänskapsrelationer kunnat bestå - utom möjligen i en väldigt gles och ytlig form - pga att mina en gång nära vänner fick problem med sina närstående, partners, familj, släkt, och andra som tror att allt umgänge mellan vuxna män och kvinnor per automatik - förr eller senare - leder till sexuellt umgänge. Det har inte spelat någon som helst roll att jag själv är gift, att deras partners har vetat att jag är det, och att min make inte har något problem att jag är kompis med män. Nej, omgivningens smutsiga och snuskiga tankar har alltid tagit ut sin rätt, och så har bästa vännen blivit en ytlig bekantskap.

Jag måste säga att jag är ganska trött på att betraktas som någon sorts mansslukerska av folk med snuskig fantasi. Det är så ironiskt, eftersom jag faktiskt i grund och botten är en ganska pryd människa som inte har det minsta lilla intresse av att bryta upp andras relationer, äktenskap eller familjer. Jag trodde en gång i tiden att vänskap är något som inte känner gränser, utan kan finnas mellan alla människor oavsett kön, ålder, etnicitet, sexuell läggning, social status osv. Men jag trodde sorgligt fel, för när mina "bästa vänner" drabbats av konflikträdsla har jag alltid fått stryka på foten.

Så vänskap mellan kvinnor och män är inte helt okomplicerad i "fördomsfria" Sverige... Kanske har du som just läst detta andra erfarenheter, men det här är mina.

4 kommentarer:

  1. Det ligger mycket i det du säger - har själv upplevt baksidan med att ha kvinnliga bekanta när jag haft ett förhållande!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Henrik! Ja det är nog en och annan som får uppleva den tråkiga sidan av att vara vän med någon av motsatt kön då man själv, vännen eller båda har ett förhållande. Det är synd och trist, för vänskap är ju något bra och berikande som borde få existera utan att smutsas ner av folks fula tankar.

      Radera
  2. Du har så rätt i det här. Jag har alltid reagerat på att många som betraktar sig som fördomsfria och vidsynta an nån , för mig oklar anledning, så väldigt lätt, nästan per automatik tänker "sexuella kontakter" när kvinnor har manliga goda vänner, eller tvärt om.Det säger en del om dessa fördomsfria personer...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag håller med dig! Alltför många kan inte ens tänka tanken att kvinnor och män kan vara vänner med varandra, utan deras sexuella fantasier drar igång så fort dom ser eller hör talas om att kvinnor och män umgås. Precis som du säger så handlar det ofta om människor som hävdar att dom är så fördomsfria, men i själva verket är dom raka motsatsen.

      Radera