tisdag 26 januari 2016

Deprimerande nyhetsrapportering...

Jag tycker om att hålla mig uppdaterad om vad som händer i samhället och världen, men den senaste tiden har allt elände börjat att stå mig upp i halsen. Man kan inte öppna en tidning, sätta på radion eller på något sätt komma i kontakt med medias nyhetsrapportering utan att översköljas med elände. Sexuella övergrepp och våldtäkter, dödsskjutningar, knivmord, terrorattacker, bråk, våld, bränder, vanvård inom äldreomsorgen, politiskt kaos och mycket mera som jag inte ens orkar räkna upp har blivit vardagsmat. Otryggheten har brett ut sig i samhället som en tung, svart filt och som kvinna har man fått sin frihet hårt beskuren. Man kan inte längre gå ut och gå vart man vill och när man vill - iallafall inte om man vill slippa att råka illa ut.

Nyheterna är så hopplöst deprimerande att ta del av, att jag ibland funderar på att ta en timeout från dom. Men det går väl knappast ens att lyckas med, för Sveriges utförsåkning spikrakt ner i krondiket får man del av så länge man överhuvudtaget har ögonen och öronen öppna. Å andra sidan spelar det ju ingen roll om man vägrar att ta del av allt som sker, för det som händer kommer fortsätta att hända i vilket fall som helst.

Man kan kanske hävda att man inte måste bry sig om allt, och att man inte måste engagera sig. Men det är samtidigt omöjligt att låta bli. Jag har levt så länge att jag minns den tiden då jag kunde ta på mig skorna och gå ut och promenera på stan sent på kvällen utan att titta misstänksamt på mötande människor. Jag har också levt så länge att jag minns fikastunderna hos mormor då hemsamariten var där. Jag saknar tiden då jag brukade klaga på att Sverige var tråkigt, för att det enda som var öppet efter klockan 19:00 var brevlådan. Tänk att jag inte fattade hur lyxig tillvaron var på den tiden i min ungdom, då jag tyckte att en händelsefattig tillvaro bara var trist...


2 kommentarer:

  1. Nej nyheterna är verkligen ingen rolig läsning, är bara massa elände överallt. Och är det någongång något positivt så blir det bara en notis bland allt det andra.

    sv: Håller med dig om att de har bra godis på lidl.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja positiva nyheter borde få ta mycket större plats, och dom borde förekomma betydligt oftare för att balansera upp allt det negativa lite.

      Radera