tisdag 12 januari 2016

Dags att äta C-vitamin och sluta vara klumpig....

Nu har jag haft lite otur med min lekamen igen, så jag får bestämt sköta om den lite.
I förrgår kväll vrickade jag foten när jag hoppade ner från transportrampen. Av alla ställen jag kunde landa på i snön så var det förstås ett hål just där första foten landade!! Så nu är vristen öm och protesterar mot rörelse. Fast det är inte lika illa som min klumpighet förra året samma tid, då jag ramlade med knäna rakt ner på vassa stenar. Det gjorde ondare än ont, och inträffade lagom tills jag skulle resa till Spanien och träna dressyr, samt rida fartfyllda terrängritter varje dag. Klumpig är vad jag är, men jag biter ihop.

Igår började jag få lite ont i halsen vid lunchtid. Tänkte att det går väl snart över, men istället blev det bara värre. När det var läggdags kunde jag inte ens svälja och kunde därför inte somna. Natten blev lååång och vid tvåtiden tänkte jag att "Nu jäklar, nu ska jag ha slut på det onda!!!" Jag kom på att det står en flaska Xylocain i kylskålet, vilket är "tandläkarbedövning". Denna fick jag utskriven av en doktor för länge sen då jag drabbats av riktigt rejält halsont. Jag är faktiskt inte sjuk särskilt ofta, åtminstone inte så att jag måste stanna hemma, så flaskan hade stått ett tag i skåpet. 

Jag släpade mig upp ur sängen, och kände mig febrig och allmänt ledbruten, men beslutsam att ta död på det onda. Ipren som har fått vara räddare i nöden vid behov kan jag inte ta på kvällar och nätter, för då kan jag absolut inte sova. Men jag hittade bedövningen, hällde en skaplig slurk i munnen och började gurgla. Det dröjde väl knappt en minut så var allt den nuddat i munnen bedövat - utom den onda halsmandeln (jag har bara en). Det var hemskt!! Känslan av att inte känna svalget och ha svårt att svälja, samtidigt som det gjorde svinont när jag lyckades... Jag slängde en blick på etiketten och läste bäst före datumet: 1997!!!! Vid det här laget var jag övertygad om att jag skulle bli förgiftad också av det lilla jag råkade svälja av misstag!! 

Resten av natten förblev i stort sett sömnlös med ett stänk av oro över förtäringen av antik medicin, men jag somnade förstås någon timma innan klockan började väsnas. Det räckte med att försöka att stiga upp, så insåg jag att sängen är den rätta platsen för mig idag. Men nu känner lite bättre med hjälp av min vän Ipren.


Jag bjuder även på en riktig fulbild från tillredningen av min C-vitamin. När jag tagit kortet ovan la jag paddan på kanten av bänken, och råkade tydligen nudda avtryckaren. Så lite av min hemmahemska sjukmundering har också förevigats ;)



6 kommentarer:

  1. Åh, dags för mig att ta tag i vitaminerna också, märker sådan skillnad när jag slutar..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja personligen kan jag i perioder vara lite dålig på att äta frukt och grönsaker, och då mår jag bättre av att äta vitaminer. Fast egentligen borde jag kanske försöka att äta lite nyttigare ;-) Jag har inte haft så bra kosthållning den senaste tiden, så jag får ta mina vitaminer och skärpa till mig ;-)

      Radera
  2. Din stackare! Hoppas du kryar på dig snabbt.
    Kram Kim

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Kim! Jag känner att det går åt rätt håll nu iallafall :)
      Kram Anna

      Radera