onsdag 6 januari 2016

Att återse sin påbörjade bok...

Så har jag efter en lång tid fått återse min första bok igen. Mötet var mera angenämt än jag hade föreställt mig, och nu funderar jag på varför jag tog sån tid på mig att vittja min gamla hårddisk. Jag kunde ju ha fått tillgång till min bok långt tidigare. Såhär i efterhand misstänker jag att jag tvivlade en smula på vad jag skulle känna inför boken. Tänk om jag skulle tycka att den var trivial. Tänk om jag skulle avfärda den och inte vilja skriva vidare på den i vilket fall som helst. Dessutom har jag haft så mycket annat att tänka på att bokskrivandet har hamnat i skymundan.

Nu när texten bor i min nya dator och fyller min skärm känner jag mig hemma igen. Jag känner varför jag ens ville skriva den från början, och jag hann knappt inte få upp den på skärmen innan nya ord började flyta genom mina fingrar. Jag är inne i min bok, och även om jag inte på långa vägar vet hur den kommer att se ut som färdig, och även om texten skrivs hipp som happ, så vet jag vad jag vill med den. Jag känner känslan jag vill skapa, och den här gången kommer jag bara att skriva på utan att tänka för mycket.

Förhoppningsvis lyckas jag hitta mina gamla anteckningar som jag på gammalmodigt vis skrev med papper och penna i ett block. Det vore synd att inte hitta dom, för jag hade hunnit göra en del efterforskningar och karaktärsbeskrivningar som jag gärna vill få tillgång till. Minnet är ju inte helt perfekt, och det skulle vara skönt att slippa återskapa allt. Men jag får väl gräva ett tag i mitt belamrade kontorsrum så dyker väl blocket upp i någon av högarna. Det är ändå på tiden att göra en rensning i rummet. Nu håller jag tummarna för att känslan och inspirationen håller i sig, och att livet ger mig utrymme för att lägga mera tid på skrivandet. Det är få saker som kväver inspirationen så omsorgsfullt som att leta lediga minuter att utnyttja för sitt skapande. Dessutom måste boken få ta sin plats i hjärnan och inte trängas ut av tusen andra saker som så ofta förr. Men den här gången är viljan så mycket starkare än förut, så jag får hoppas att den segrar.




2 kommentarer:

  1. Du verkar ha en vilja av stål, så nog klarar du av målgången. ska bli roligt att läsa din bok. Lycka till min vän.

    SvaraRadera