måndag 21 december 2015

Var är julstämningen?!

Årets december är inte som julmånaden brukar vara. När jag vaknade imorse till ännu en "varm" och blåsig dag, och släppte ut hästarna i lortiga hagar, kunde jag inte låta bli att längta lite efter känslan av julstämning. Visst händer det att man inte får en vit jul, men detta decemberväder måste vara det konstigaste någonsin. Att det är nästan samma temperatur ute som det var på midsommarafton är väldigt märkligt. Vinterjackan har hängts åt sidan igen, och jag använder samma jacka som i somras. Då frös jag i den ibland, men det gör jag inte nu.

Hästarna har fått vinterpäls, och blir lätt riktigt svettiga. Det behövs inte alls mycket ansträngning för att dom ska svettas när pälsen är tät och längre än vanligt. Dessutom älskar dom att rulla sig i lera, så det tar en evighet att borsta iordning dom inför ridning. Då dom har täcke på sig blir det mindre ytor att borsta, men täckena har dom mest när det regnar, så mycket borstande blir det. Dessutom har Fleur börjat brunsta igen, och det är inte roligt...

Nåväl, imorse tänkte jag tvinga fram lite julstämning till kaffet, så det blev att dricka ur julmuggen bredvid den lilla tomteprydnaden på köksbänken. Vad gör man inte för att skaka liv i julkänslan ;-)



2 kommentarer:

  1. Så sant, lite konstigt känns det med det här varma vädret. I och för sig är jag rätt glad att all den nederbörd som har kommit här på västkusten har varit flytande. Det hade blivit kopiösa mängder att skotta i annat fall.
    Söt julmugg du har.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha...ja vi får väl glädja oss åt att vi slipper att skotta snö :-) Fast frågan är om det inte är värre att sanera bort lera... ;-) Ja visst är den söt den glada tomtemuggen!

      Radera