lördag 5 december 2015

Tittar efter bra bloggar...

Jag har tittat ett tag efter bra bloggar att läsa, men det är svårt att hitta någon att fastna för i det jättelika utbudet. Det finns några bloggar jag trivs med att läsa, bl a i den grupp som vi som var med i #Blogg100 länkar in våra inlägg i nuförtiden. Om jag har börjat att läsa någon blogg så blir det lätt en vana att jag fortsätter då tid finns. Det har i perioder varit svårt att ens få tid att skriva, men efter semestern började jag lunchblogga vid de tillfällen så lunchsällskap saknades, och sedan dess har skrivandet tagit lite mera fart :)

Dilemmat med att hitta bloggar som intresserar mig är att jag inte har den minsta lust att läsa om mode, smink, naglar, hår, skönhet, shoppingtips, shoppingfynd etc. Det går tretton sådana bloggar på dussinet, och att vaska fram guldkornen ur ändlösa mängder av ytlighet är mera tidskrävande och oinspirerande än vad jag kunde tänka mig. Att skönhet skulle kunna komma inifrån av ett gott hjärta verkar ingen av dessa bloggare vilja lyfta fram som ens en möjlighet. Det verkar finnas en hel "bloggvärld" full av människor som slår knut på sig för att visa upp en perfekt fasad, och som mer än gärna vill dela med sig av hur dom blev så perfekta och hur perfekt dom lever. Det är ju underbart för dom, men för mig känns det tillgjort, tillrättalagt, överdrivet och ibland nästan lite ångestdrivet. Det är som om vissa bloggare nästan skriker genom cyberspace "-Se hit! Se på mig! Jag har lite mera fyllning i mina läppar än vad andra bloggerskor har!! Jag är snyggare, smalare, smakfullare och lyckligare!!!!"

Jaja, nu kan man säkert tycka att jag var lite elak, men för mig är inte ytlighet en dygd. Jag vill läsa om äkta vardagsskildringar, åsikter, tankar, berättelser, upplevelser, glädjeämnen och annat som hör till de vars liv inte går ut på att förställa sig. Smaken är som baken, men detta är min smak.

Ps! Jag gjorde bilden till inlägget för att vara lite ironisk ;-)





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar