onsdag 2 december 2015

Snart tänds juleljusen på Mammons högtid...

Julen är väl tänkt att vara en högtid fylld av gemenskap och värme, då nära och kära samlas för att glädjas åt fröjdefull samvaro. Men istället har den blivit kommersialismens främsta högtidsdag, och nya kassarekord ska slås varje år. Många frestar sin ekonomi så hårt för att kunna handla allt som MÅSTE köpas att det är ebb i plånboken under lång tid efteråt. Barn bara MÅSTE ha allt som finns att köpa för pengar, och helst några saker av varje sort. Och dyra ska dom vara så att man inte har mindre att skryta med än kamraterna när man ses efter julen igen. Även vuxna måste ofta handla till varandra trots att väldigt många inte ens vet vad dom ska önska sig när dom redan har allt man behöver i livet.

Det finns få saker jag AVSKYR så mycket som att en högtid ska vara förknippad med att man ska känna sig tvungen att handla saker åt varandra. Särskilt när det läggs in värderingar i hur dyra dessa saker måste vara för att vara goda nog. Bara tanken på detta tvångsmässiga handlande får mig att vilja undvika julfirande.

En annan sak är folks ständiga och långvariga stress i veckor före dopparedagen. Vad sjutton stressas det för? Varför måste så många vara så präktiga? Man ska äta middag en dag, och mycket av det som äts köps färdiglagat. Tom skinkan är färdigkokad. Sillburkarna är det bara att knäppa upp locket på. Allt går att handla riktigt nära inpå julafton, så varför folk jagar upp sig i mer än en månad är ett mysterium. Och varför ska det handlas och tillagas så groteska mängder med mat?! För att slippa kasta bort en massa snurkna prinskorvar och torra samt salta allehanda köttbitar ska dom åka ut och in i skåpet och värmas dag efter dag efter dag… Annars är det soppåsen som gäller.

Sen har vi dom som måste supa sönder högtiden, bråka och leva rövare. Istället för julefrid får barnen men för livet. Det är ju inte klokt att vuxna människor kan uppföra sig på det viset.

Nej det kommersiella kan jag klara mig fullständigt utan. Det jag vill ha kan jag köpa själv och vice versa.
Julen är för mig att få koppla av, känna lugn och frid. Att få sova ut i lugn och ro, vakna och äta en god frukost till vacker julmusik och tända ljus. Jag vill inte titta på klockan utan ta dagen som den kommer. Det är så skönt att bara sitta och mysa vid tända ljus med en liten kopp rykande glögg. Att se på sin glittrande och blänkande gran i sällskap med några tomtar och lite pynt. Att äta en god men inte överdriven måltid när kvällen närmar sig till ännu mera vacker musik. Att slippa den gnagande känslan av att man kaaanske har handlat för lite eller för "billiga" julklappar. 

Det är så oerhört lätt att få en avkopplande jul. Sådana har jag haft många av. Men då måste man våga ta avstånd från kommersialismen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar